TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN

Ilman tavoitteita markkinointiin kohdistuu epämääräisiä odotuksia

Kun liiketoiminnan tavoitteet ohjaavat markkinointia löyhästi, tehdään turhia asioita ja päästään hitaammin maaliin. Esimerkiksi ”lisää liidejä” ei ole riittävä kasvun tavoite.

Markkinointi tarvitsee selkeät, liiketoiminnassa kiinni olevat tavoitteet ja mittarit, jotka ohjaavat tekemistä joka päivä.

Fiksut tavoitteet auttavat priorisoimaan markkinoinnin työtä

Fiksut ja seurattavat tavoitteet toimivat pohjana mielekkäälle ja vaikuttavalle markkinointityölle. Tavoitteet ohjaavat tekemään oikeita asioita, saavuttamaan oikeita lopputuloksia ja lopulta vaikutuksia liiketoiminnalle.

Haasteena voi olla esimerkiksi hajautettu markkinointi, eli tiimin jäsenet ja kumppanit ovat eri lokaatioissa ja aikaikkunoissa. Toimeksiantajiakin voi olla useita.

Tällöin läpinäkyvät, tekemistä ohjaavat tavoitteet ovat avain itsenäiseen päätöksentekoon. Tiimin jäsenet voivat priorisoida tekemistä tavoitteiden mukaan ilman turhia palavereita, kommenttikierroksia, odottelua tai muita viivytyksiä.

Lue lisää markkinoinnin fiksuista tavoitteista ja kuuntele podcast:

Autamme markkinointiasi rakentamaan liiketoiminnan mittareihin kiinnittyvät tavoitteet

Teemme tavoitteista tarkat ja selkeät. Kiinnitämme ne liiketoiminnan tavoitteisiin ja strategiaan. Käytämme työssämme OKR-mallia jonka avulla oikean suunnan saavuttaminen on mahdollista. OKR-työtämme ohjaavat liiketoiminnna KPI:t. Niihin keskitytään, ja niiden toteuttamisen aikaa suojellaan.

Tavoitteet voidaan viedä suoraan työtä ohjaavan järjestelmään ja kytkeä tekemiseen, jotta niistä tulee arkea. Jos järjestelmää ei ole käytössä, tutki Asanaa.

Markkinoinnin tavoitteiden asettamisen muistilista

  • LIIKETOIMINNAN TAVOITTEET OHJAAVAT:
    Sovitaan, mitkä liiketoiminnan tavoitteet, must win battlet tai hankkeet ensisijaisesti ohjaavat markkinointia.
    Erotellaan toisistaan muutos- ja suorituskykytavoitteet ja haetaan niille liiketoiminnan mittarit. 
  • MARKKINOINNIN TAVOITTEIDEN MÄÄRITTELY:
    Sanoitetaan markkinoinnin tavoitteet konkreettisesti lopputuloksia tai vaikutuksia kuvaaviksi (avaintulokset).
    Kytketään myynnin ja/tai liiketoiminnan tavoitteisiin
    Valitaan mittarit
    Annetaan tekijöille tai tiimeille palasteltaviksi (projektit ja tehtävät)
  • SEURANNAN SYKLI:
    Rakennetaan seuranta työtä ohjaavaan järjestelmään. Tai isketään huoneen tauluksi.

 

Riina Jokinen | Kram MarkOps Oy

Fiksuilla tavoitteilla priorisoit työt. Tarvitsetko niiden asettamiseen apua?

Tilaa uutiskirjeemme

Oliko tämä sisältö hyödyllinen?
KylläEi