puheenvuorot
Puhetta MarkOpsista!
Kiinnostaako markkinoinnin parempi arki? Kaipaatko uusia ideoita myynnin ja markkinoinnin sujuvaan yhteistyöhön? Kaipaako suunnittelupäivänne sisältöä?
Tulemme ilolla ja innolla fasilitoimaan keskusteluanne. Bongaa täältä sinulle sopiva tapahtuma tai tallenne, josta vaklata osaamistamme.
Tutustu ja ota yhteyttä!
Markkinointi tarvitsee suoraa puhetta
Tulossa olevat ja menneet puheenvuorot, ne kaikki löydät täältä.
Me rakastamme tehokasta ja ennen kaikkea vaikuttavaa markkinointia. Mielestämme siinä kohtaavat teknologia, prosessit ja ihminen – tiiviissä ja aidossa yhteistyössä myynnin ja markkinoinnin kesken. Tule mukaan!
Tutustu ja katso/kuuntele aiemmat puheenvuoromme:
- Tunnelman vaikutus myynnin ja markkinoinnin yhteistyöhön (3.12.2024 MarkkinointiKollektiivi)
- Mitä markkinoijalle kuuluu? Syväsukellus markkinoinnin työelämään (25.1.2024 MarkkinointiKollektiivi)
- Heille jotka haluavat muuttaa markkinointityötään! (28.11.2023 MarkkinointiKollektiivi)
- Miten myyntivoi saada tukea markkinoinnilta heti ensitapaamisesta alkaen? (4.10.2023 MyyntiKollektiivi)
- Olisiko teillä hetki aikaa puhua myynnistä (11.5.2023 MyyntiKollektiivi)
- Connected Sales & Marketing workshop (25.4.2023 Bofor)
- Myynnin ja markkinoinnin yhteiset sisällöt (8.11.2022 Markkinointikollektiivi)
- “Vain yksi puuttuu: Markkinoinnin tuloksellisuus” (23.10.2022 Myyntijohtajan aamukahvit)
- Rohkeutta B2B-markkinointyön muutokseen (Markkinoinnin muutosloikka -koulutus 2022 yhteistyössä Markkinointikollektiivin kanssa)
- “Markkinoija, älä jätä asioita tekemättä” (2.12.2021 Markkinointikollektiivi)
- Pitääkö markkinoinnin olla tehokasta? (30.11.2021 Markkinointikollektiivi
- Vastuullisuus B2B-markkinoinnin vauhdittajana (22.9.2021 Markkinointikollektiivi)
- Onko markkinointinne reaktiivista vai proaktiivista? (2.9.2021 MARK)
- MarkOps – Kolme B2B-markkinoinnin tehostamisen peetä: priorisointi, pullonkaulat ja prosessit (27.4.2021 Markkinointikollektiivi)
Mistä sinä haluat kuulla lisää?
Iso tai pieni haaste? Me yhdistämme ihmiset, prosessit ja teknologiat kaupallisten tavoitteiden toteuttamiseksi, tehokkuudella jota olet odottanut.
Tunnelman vaikutus myynnin ja markkinoinnin yhteistyöhön
Hyvä tunnelma ei synny sattumalta, mutta se voi ratkaista pelin. Se on seurausta tietoisesta työstä, joka huomioi yksilöiden tarpeet ja yhteydet (David Rock), ryhmädynamiikan (Patrick Lencioni) ja turvallisuuden (Amy Edmondson). Yhtenä tunnelman rakentamisen oivalluksena voi olla se, että ryhtyy useammin “Rookieksi” (Liz Wiseman).
Katso ja kuuntele MarkkinointiKollektiivin webinaarin tallenne Riinan alustuksesta ja esimerkeistä: Kuinka luoda markkinoinnin ja myynnin yhteistyöhön sellaista ilmapiiriä, joka vie kohti parempaa tulosta.
Miten itse voit vaikuttaa tunnelmaan? Vinkki muuten… Mitä tapahtuu jos kysyt kollegalta “miten sä haluut työskennellä”? Riski saattaa olla, että pikkuhiljaa työskentelette enemmän ja paremmin, yhdessä.
Mitä markkinoijalle kuuluu?
MarkkinointiKollektiivi toteutti syksyllä 2023 markkinointialan suuren hyvinvointikyselyn, johon vastasi lähes 600 alan ammattilaista. Meillä oli ilo olla analysoimassa tuota dataa ja kommentoimassa löydöksiä 25.1.2024 Markkinointikollektiivin livetilaisuudessa.
Alalla on paljon uupumusta sekä arvostuksen ja tuen puutetta ja 70% markkinoijista on harkinnut työpaikan vaihtamista viimeisen 12 kk kuluessa. Voit ladata raportin itsellesi tästä (Markkinointikollektiivi).
Riina toi omassa analyysissään esiin neljä osa-aluetta ja niihin keinoja parantaa omaa ja tiimin hyvinvointia:
🔋VIRTA = oman energian säätely ja palautuminen työssä mm. hyvän suunnittelun avulla
💪VALTA = oman aseman parantaminen näytöillä ja yhteistyöllä
〰️VIRTAUS = oman työn edellytysten kohentaminen prosesseja ja työtapoja kehittämällä
🚪VAHVISTUS = ammatillinen tuki, jota esim. työnohjauksen saa vain 7% markkinoijista. KÄÄK!
Jos nämä hyvinvointiasiat ovat ajankohtaisia teille, ollaanhan kuulolla!
Tallennetta ei saatavilla, tule ensi kerralla mukaan!
Heille, jotka haluavat muuttaa markkinointityötään – muut älkööt vaivautuko!
MarkkinointiKollektiivin vuoden viimeisessä Aamukahviseurassa 28.11.2023 pistettiin läskiä peliin. Ja siitä tuli vähän lunta tupaankin – odotetusti.
Riina ei malttanut olla sohaisematta markkinointiväen ammatillista identiteettiä puhumalla markkinoinnin laihoista läskeistä , mutta hyvin aikein. Aamukahvin tavoitteena oli herättää siihen, että voidakseen muuttaa työtään vaikuttavampaan ja mielekkäämpään suuntaan, markkinoinnin on rakennettava yhteyksiä muihin. Oltava uskottava kumppani bisnekselle.
Se vaatii koalitioiden rakentamista, hyvää konfliktia ja preparednessiä: eli valmistelua arjessa ja suhteessa uusiin tulevaisuuksiin.
Riinan kanssa aamukahvilla istuivatkin aineistona professori Margaret Heffernan sekä tutkija ja psykologi Carol Dweck.
Yhdet innostuivat, toiset suuttuivat tai pettyivät:
- Tunnistin itseäni. Pakotti pohtimaan. Eli herätti ajatuksia.
- Riinan tapa haastaa ja herätellä, kannustaa olemaan rohkea sekä tuupata muuttamaan status quo’ta on virkistävä. Kiitos herätetyistä ajatuksista!
- Puhuja oli poikkeuksellisen kovatasoinen tällä kertaa. Pysäyttävä!
- Vuoden paras aamukahvi, tärkeä aihe ja innostava puhuja.
- Ei nyt oikein jäänyt mitään käteen tästä…vähän ylimielinen ja syyllistävä puheenvuoro.
- Kuulosti ihan siltä, kuinka kaikki olisi markkinoinnin vika. Jos organisaatiokulttuuri ei tue [aihe], ei yksittäisellä markkinoijalla ole mahdollisuutta vaikuttaa. Kulttuurin on ensin muututtava.
Katso tallenne. Ja voit päättää itse.
Miten myynti voi saada tukea
markkinoinnilta heti ensitapaamisesta alkaen?
MyyntiKollektiivin Aamupalsussa 4.10. pohdimme porukalla myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä, johon Anni ja Riina halusivat tuoda rauhaa, rakennetta ja rutiineja. Miten markkinointi ja myynti voivat toimia yhdessä paremmin, jotta sekä myyjä- että asiakasorganisaatio saavat enemmän irti ensimmäisestä tapaamisesta.
“1 % parannus ekoissa tapaamisissa joka päivä johtaa 37 % parannukseen vuoden mitassa. Toi 1 % tulee markkinoinnista” kuuluu väitteemme.
Osallistujien palautteissa nousi esille se, että aihe on edelleen erittäin tärkeä ja hyvä, että asiaa peilataan eri näkökulmista, tuoden käytännönkokemuksia esille.
”Tärkeää muistuttelua ja asiaa myynnin ja markkinoinnin yhteistyöstä. Tuppaa jäämään monessa yrityksessä vaan kiireen jalkoihin…”
”Yrityksessämme myynti ja markkinointi ovat hämmästyttävän kaukana toisistaan. Tästä webinaarissa sai tiiviissä muodossa hyvää materiaalia esitettäväksi talon sisällä eteenpäin asioiden muuttamiseksi :)”
Saimme myös kritiikkiä perustasolla pysymisestä ja yllätys yllätys slidejen vähyydestä!
Katso ja päätä itse!
Olisiko teillä hetki aikaa puhua myynnistä?
Myyntikollektiivin järjestämä ensimmäinen live-tapahtuma Olisiko teillä hetki aikaa puhua myynnistä järjestettiin 11.5.2023. Tapahtuman lämmin ja välitön tunnelma on saanut valtavasti positiivista palautetta, joista tässä muutama:
- Ajankohtaisista asioista keskustelu, avoimuus, hyvä energia ja fiilis tapahtumassa. Kiitos! Näitä lisää!
- Mielenkiintoista kuulla myynnin ajankohtaisista asioista.
- Aihe tietysti oli kiinnostava ja tuli uutta tietoa. Olisi kiva tulevaisuudessa saada näkökantaa myös pienempien yritysten myyntiin kuin vain, miten tehdään isoissa yrityksissä.
- Jatkossa olisi kiinnostavampaa, jos sisältö keskittyisi johonkin myyntiin liittyvään teemaan, nyt sisältö jäi osin hiukan ylätasoiseksi.
Tapahtuma oli yksi askel kohti myyntityön arvostusta ja sitä, että myyjät saavat tulevaisuudessa työnsä tueksi muutakin kuin läppärin ja puhelimen.
Palautteissa tuli esille, miten sitten niiden yritysten myyjät, jolla ei ole markkinointikoneistoa takanaan kuuluisi tehdä? Ehdotuksemme on:
- Liity myyntikollektiiviin ja hae vertaistukea
- Pidä meteliä tarpeesta hyvien välineiden saamiseksi
- Laske arvo sille, mitä tapahtuisi, jos olisi pelit ja pensselit suunniteltu, testattu, vakioitu ja vaikka automatisoitukin. Laskelmien kautta se asiakaskin ostaa apua. Ehkä oma esimies myös.
Myynnin ajankohtaisia aiheita -paneelissa Kramista oli mukana Anni, ja hän keskustelee mielellään myös sinun kanssasi, myynnistä ja markkinoinnistakin. Varaa tästä sopiva aika Annin kalenteriin.
Connected Sales & Marketing -workshop
Boforin kipparoima Connected Sales & Marketing workshop järjestettiin 25.4.2023 Microsoftilla Keilaniemessä.
Päivän aikana osallistujat saivat työkalupakkeihinsa parhaat vinkit siitä, miten nostaa käytännön tasolla organisaation myynnin ja markkinoinnin yhteispelin uudelle tasolle Dynamics 365 työkalujen avulla.
Konkretiatykkimme Riinan puheenvuoro kertoi siitä, mitä aihe on arjessa.
Haluatko sinäkin kuulla? Varaa Riinalta aika keskustelulle.
Myynnin ja markkinoinnin yhteiset sisällöt!
Markkinointikollektiivin Aamukahveilla 8.11.2022 pohdimme kenen äänellä ja viestillä asiakkaille tai muille sidosryhmille puhutaan.
Eihän teillä vaan ole erikseen myynnin materiaalit ja markkinoinnin aineistot? Riina haastaa pohtimaan yhden puheen taktiikkaa, josta molemmat, myynti ja markkinointi, tykkää.
Paikallaolijan mukaan esityksessä oli konkreettinen ja selkeä sapluuna. Kahvittelu sai taas kerran hyvän vastaanoton:
- “Tosi konkreettinen”
- “Inspiroiva puheenvuoro”
- “Napakka ja hyvä sisältö. Paljon asiaa.”
“Vain yksi puuttuu: Markkinoinnin tuloksellisuus”
Riina podcast-vieraili Minna Ruusuvuoren Myyntijohtajan aamukahvilla 23.10.2022.
Myyntijohtajan aamukahvin 5. kauden #3-jaksossa keskusteltiin monipuolisesti oman itsensä tuntemisesta ja arvostamisesta, myynnin johtamisesta, onnistumisten mittaroinnista ja digitaalisuudesta.
Minna Ruusuvuoren kanssa aamukahvilla keskustelivat Nesteen markkinointijohtaja Mika Hyötyläinen ja Kramin toimari Riina Jokinen tuloksellisesta markkinoinnista – mitä se on ja mistä se syntyy, miten se mahdollistetaan ja miten sitä mitataan?
Koulutus: Markkinoinnin muutosloikka – Rohkeutta B2B-markkinointityön muutokseen
Vuonna 2022 toteutimme yhdessä Markkinointikollektiivin kanssa koulutuksen, jonka tavoitteena oli varmistaa osallistujille parhaat mahdolliset valmiudet toteuttaa muutos omassa tai tiimin markkinointityössä.
Tämä räätälöitävissä oleva markkinointityön muutoskoulutus sai hyvää palautetta (Lyytin EVS 95):
- “Erityisen hyvä kouluttaja ja todella antoisa koulutuksen sisältö. Opin paljon uutta. Voin lämpimästi suositella vastaavaa koulutusta kaikille markkinointikollegoille.”
- “Kokonaisuus oli aika rautainen paketti muutoksesta ylipäätään, vaiheista, viestinnästä, palastelusta, mittaamisesta jne. Vertaistuki kanssamarkkinoijien kanssa todella tärkeätä. Huomaan, että samat asiat rissaavat kaikissa taloissa riippumatta koosta.”
- “Sain hyviä käytäntöjä ja ohjeita muutoksen hallintaan ja läpivientiin, kuulin ja opin muiden keisseistä. Hyvä kouluttaja!”
- “Kokonaisuus – loistava kouluttaja, joka laittoi itsensä likoon ja kiitos käytännön järjestelyistä.”
“Markkinoija, jätä asioita tekemättä!”
Riina sai kunnian pohtia Markkinointiradiossa 2.12.2021 Kramin tiimillä tunnistettuja 8 markkinoinnin hukkaa, jotka vievät markkinoinnin tekemisestä tehoja.
Ensin on kuitenkin heittäydyttävä peilin eteen tunnistamaan ja ehkä vähän tunnustamaankin hukkaa. Riina ja Markkinointikollektiivin Liina tekevät jaksossa hukan hävittämislupaukset vuodelle 2022. Mitä sinä lupaat?
Pitääkö markkinoinnin olla tehokasta?
MK Aamukahvilla 30.11.2021 pohdimme prosesseja joista tehokkuus syntyy. Riina avasi organisaatioiden suhdetta tehokkuuteen ja pilkkoi sisältötyötä tehokkuuspalasiin.
Niin paljon oli kerrottavaa, että meinasi ihan keikahtaa yliajalle. Mutta loistava palaute tapahtumasta ja osallistujien kommentit luovat uskoa että ei oltu ihan kahvilla: “Tosi laadukas sisältö, mielellään olisin kuunnellut pidempäänkin! Kiitos :)”
Ajatuksia markkinoinnin prosesseista ja tehokkuudesta: Lue tästä blogista lisää tehokkaasta sisällöntuotannosta, ja säästä markkinointityön hukkaa!
Entä mitä maksaa asiantuntijasisällön tuotanto – tutustu tästä esimerkkilaskelmaan yhden artikkelin sisällöntuotannon ajankäytöstä ja kustannuksista.
Vastuullisuus B2B-markkinoinnin ja kasvun vauhdittajana
Vastuullisista sanoista vastuullisiksi teoiksi Riina Jokinen pohti Markkinointikollektiivin puheenvuorossaan 22.9.2021, miten vastuullisuus tuodaan teoiksi markkinoinnin keinoin.
Entä jos markkinointitiimi on pieni, eikä käytössä ole isoja budjetteja vastuullisten tekojen toteuttamiseen ja niistä viestimiseen?
Teemaa purettiin operatiivisen tekemisen esimerkkien kautta ja heräteltiin ajatuksia siitä, miten markkinointi itse voi toimia vastuullisesti osana organisaatiota.
Onko markkinointinne reaktiivista vai ennakoivaa?
Riina Jokinen piirsi puheenvuorossaan 2.9.2021 MARKin jäsenille 3 vaiheen roadmapin B2B-markkinoinnin tulevaisuuteen: Siinä markkinointi ja myynti tekevät liiketoiminnan kehitystyötä yhdessä eteenpäin katsoen, eivätkä mielipiteet enää istu äänekkäinä neukkareissa. Polun varrella on intuitiota, maalaisjärkeä ja tekoälyä. Tuo roadmap on mahdollinen meille kaikille.
Tilannekuvan naulaamiseksi Riina esitti myös dataa yli 100 markkinoinnin ammattilaisen ja yritysjohtajan vastauksista markkinoinnin tehokkuudesta ja vaikuttavuudesta.
MarkOps – Kolme B2B-markkinoinnin tehostamisen peetä: priorisointi, pullonkaulat ja prosessit
Markkinointikollektiivin puheenvuoro 27.4.2021 avaa Kramin tekemää selvitystä markkinoinnin johtamisen käytänteistä sekä MarkOpsin ydinasioita 3 peen logiikalla. Katso videotallenne, ja ota markkinoinnin operaatioiden priorisointi, pullonkaulat ja prosessit haltuun!
Tapahtuma sai erinomaisen vastaanoton ja huikeat palautteet, joilla voisi korvata ruumiinravinnon useaksi päiväksi ja elellä vaan palautteen tuomalla hyvällä pössiksellä.
- “Hetkittäin nauroin vedet silmissä. Voimaannuttava, kannustava kokonaisuus – en ole yksin! Kiitos tästä!”
- “Niin tarpeellista, että toivoisin tälle jatkoaamun :)”
- “…niin paljon asioita, joita voisi kehittää – eikä vain aina valittaa niistä!”