Mitä teemme?
Tee markkinointiloikka avullamme
Yhdistämme ihmiset, prosessit ja teknologiat kaupallisten tavoitteiden toteuttamiseksi tehokkuudella, jota olet odottanut.
Apua, seuraa ja gloriaa työystävyydellä juuri sinulle.
Kun haluat kehittää markkinointia, ja erityisesti myyntiä ja markkinointia yhdessä, on tehtävä muutoksia. Sama jengi, samoissa neukkareissa tekemässä samalla tavalla uusia asioita ei tuo uutta suuntaa.
Muutoksessa tärkeää on asettaa yhteistyön, ja erityisesti markkinoinnin tehokkuudelle ja vaikuttavuudelle selkeä visio. Millaista siitä halutaan? Mitä pullonkauloja tai ongelmia halutaan taklata? Eikä muutoksessakaan kaikkea tarvitse tehdä kerralla.
Me yhdistämme ihmiset, prosessit ja teknologiat kaupallisten tavoitteiden toteuttamiseksi. Niin että asioita tapahtuu käytännössä ja tehokkuudella, jota olet odottanut.
Lue lisää:
Kaiken takana on MarkOps - Marketing Operations Management
Markkinoinnin operaatioista vastaavat ammattilaiset työskentelevät usein kapeasti automaation ja kampanjoiden hallinnan parissa. Mutta operaatioita tulisi ajatella laajemmin markkinoinnin prosessin alusta loppuun saakka.
Järjestelmäarkkitehtuurin, valintojen, käyttöönottojen ja kehittämisen lisäksi MarkOpsiin kuuluu vahvasti sisältötyön systematiikka. Ilman sitä on riski siiloutuneesta kanavalähtöisestä ajattelusta.
Markkinoinnin operaatioihin liittyy lisäksi paljon muitakin alustoja kuin automaatio. Niitä ovat mm. PIM- ja ERP-järjestelmät, CRM, julkaiseminen, analytiikkatyökalut, brand asset management sekä work management tai projektien hallinta. Lisäksi toimivaan markkinoinnin ja myynnin prosessiin liittyy paljon ulkoisia tietolähteitä, joita voi olla fiksua integroida prosesseihin.
MarkOps luo standardeja markkinoinnin luovaan kaaokseen.
Miten luoda standardeja markkinoinnin luovaan kaaokseen, kysyy Kramin perustaja Riina Jokinen.
>> Lue lisää tästä artikkelistamme, mitä on MarkOps B2B-markkinoinnissa.
Työskentelymme viitekehyksenä on Kramin oma MarkOps-metodi ja siihen kehittämämme työkalut. MarkOps-toimintamallimme on tavoitelähtöinen, myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä edistävä, ja markkinoinnin luovaa kaaosta vähentävä sarja parhaita käytäntöjä.
MarkOps-toimintamallin hyötyy koko organisaatio
Kaupallinen johto
- Markkinoinnin rooli strategian onnistumisessa on selkeämpi ja mitattavampi. Painotus on vaikutuksissa, ei lopputuotteissa.
- Markkinoinnin resurssien mitoittaminen ja toiminnan priorisointi on nopeaa ja perusteltua.
Myynti
- Yhteinen pipeline markkinoinnin kanssa lisää läpinäkyvyyttä. Myynti oppii hyödyntämään markkinoinnin sisältöjä työnsä eri vaiheissa.
- Markkinoinnin tuki myynnille on konkreettisemmin mitattavissa yhteisin mittarein.
- Uusien myyjien saaminen kiinni tuloksentekoon on nopeampaa.
Markkinointi
- Markkinointi kiinnittyy työvälineiden ja prosessien avulla liiketoiminnan tavoitteisiin.
- Vähäisempi määrä sisältöjä ja työnkulkuja korvaa suuren määrän irrallista tekemistä.
- Markkinointi siirtyy kaupallisen toiminnan tukijasta kaupallisten tavoitteiden toteuttajaksi.
Teknologia, prosessi ja ihmiset – yhdessä toimien, toisiaan ja liiketoiminnan tavoitteita tukien
Asiantuntijamme, MarkOps-arkkitehtimme auttavat:
- Myynnin ja markkinoinnin yhteisten prosessien, toimintatapojen ja työkalujen uudistamisessa ja selkeyttämisessä
- Luomaan sisältöjen ja järjestelmien systeemin ja arkkitehtuurin, jolla tehdään parempia tuloksia markkinoinnin keinoin
- Markkinointityön fokusoinnissa ja tehostamisessa.
MarkOps-arkkitehti on työystävä, joka kokoaa ihmiset, prosessit ja teknologian mielekkääksi, arkea tukevaksi työmalliksi.
Siis mihin… Jos myyntistrategia määrittelee sen mitä, kenelle, miten, missä ja milloin myydään, jotta myynnin tavoitteet saavutetaan… Ja jos taas markkinoinnin strategia ottaa kantaa voittamisen keinoihin valituilla markkinoilla, ja sisältöstrategia puolestaan määrittelee mitä ovat oikeat sisällöt ja miten ne saadaan oikeille käyttäjille, oikeaan aikaan, niin mihin tämä MarkOps sitten ottaa kantaa?
Marketing Operations-, eli MarkOps-strategia ottaa kantaa siihen, miten kaupallisten toimintojen tekeminen organisoidaan yrityksen strategian onnistumisen tueksi niin, että hommat hoituvat fiksusti.
Eli siihen, miten markkinointia tehdään systemaattisesti siten, ettei hukka peri.
MarkOps on kasvuhakuisen yrityksen markkinoinnin johtamismalli. Sen avulla operoit markkinoinnin suunnittelua ja toteutusta alusta loppuun siten, että se on läpinäkyvää, tehokasta ja vaikuttavaa. Markkinoinnilla on selkeät prioriteetit, tekeminen on johdonmukaista ja siitä syntyy mahdollisimman vähän hukkaa.
Markkinoinnin strategia ottaa kantaa voittamisen keinoihin valituilla markkinoilla, ja sisältöstrategia määrittelee, mitä ovat oikeat sisällöt ja miten ne saadaan oikeille käyttäjille.
MarkOps puolestaan ottaa kantaa siihen, miten markkinoinnin työ organisoidaan strategian onnistumisen tueksi siten, että hommat hoituvat fiksusti.
Olemme Kramissa tutkineet vuodesta 2010 alkaen sitä, millaisilla osa-alueilla inhouse-markkinointitiimien työn kehittäminen tuottaa eniten tuloksia.
MarkOps-metodimme lainaa muun muassa lean-ajattelusta sekä IT-kehittäjien DevOpsista. Taustalla on yhteensä useamman vuosikymmenen työkokemuksemme markkinoinnin arjesta.
MarkOps ei kuitenkaan ole ketterän markkinoinnin malli eikä pyri vastaamaan kaikkien organisaatioiden tarpeisiin. Parhaita tuloksia MarkOpsilla saadaan aikaan asiantuntijapalveluiden tai ratkaisujen myynnin kyljessä.
- Markkinointi on linjakkaampaa: operoidaan kokonaisuuksia eikä yksittäisiä toimenpiteitä
- Markkinointi on nopeampaa: projektien aloittaminen, kuljettaminen ja päättäminen on standardoitu
- Markkinointi on kestävämpää: sisällöt ja materiaalit tehdään resurssiviisaasti kestämään aikaa ja yhdellä kertaa syntyy useampia lopputuotteita
- Markkinointi on toistettavampaa: prosessit ja standardit auttavat toistamaan onnistumiset
- Markkinointi läpinäkyvämpää: järjestelmät tekevät työn näkyväksi
- Markkinointi on näkemyksellisempää: MarkOpsin ytimessä on yhteinen insight koko kaupallisen organisaation kanssa
- Markkinointi on relevantimpaa: rajatulla, yrityksen strategiaan kiinnittyvällä setillä on helpompi vakuuttaa sisäiset yhteistyökumppanit.
MarkOps perustuu pitkään kokemukseemme markkinoinnin arjesta
Konkreettinen tekeminen, sen vaikuttavuus ja työystävyytemme ovat se juttu, mistä meidät tunnetaan.
- Käytännössä usein hienosäädämme asiakkaan jo olemassa olevia prosesseja, sisältöjä, tapaa toimia tai hyödyntää markkinointiteknologioita…
- Toisinaan ratkomme puuttuvan palasen dilemmaa yhteensovittamalla uutta ja vanhaa…
- Ja joskus rakennamme yhdessä asiakkaalle kokonaan uuden toimivan systeemin – tai lopulta se rakentuu sellaiseksi – kustannustehokkaasti ja aikaa kestäen.
Millaisissa asioissa voimme auttaa sinua ja organisaatiotasi?
Työskentelymme perustana on aina asiakkaan liiketoiminta ja tavoitteet. “One type fits for all” ei ole meidän tapamme toimia. Ytimessä on kaupallisten toimintojen onnistuminen, ja siksi teemme asioita sen eteen…
Myynnin alkupään kiritys
Markkinointi osana myyntiä
Markkinointi CRM ja automaatiota hyödyntäen
Markkinoinnin fiksut työtavat
Työn järkeistäminen Asanan avulla
Teknologiakumppaneille
Varaa minulta aika MarkOps-työkalujen ja muutosmallimme esittelyyn!
Anni Hakkarainen
Puh. 050 931 4148