Mitä teemme?
Markkinointi osaksi ratkaisumyyntiä

“Me halutaan parempaa myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä – mutta miten se käytännössä onnistuu?” Tätä pohditaan muuallakin. Eikä se onnistu ainakaan sillä että sama jengi yrittää samoissa neukkareissa ja samoilla välineillä eri tuloksia.
Parhaimmillaan markkinointi on ratkaisumyynnin paras työpari.
Myynnin ja markkinoinnin fiksu yhteistyö on sitä, että on eheä tarina ja toimivat välineet
1) lähestyä, kontaktoida ja tavata asiakkaita
2) ohjata ja klousata kauppaa
3) pitää huolta suhteesta ja salkusta
Me autamme rakentamaan ketterän ja tehokkaan kokonaisuuden, jonka avulla varmistat tulevaisuuden myynnin kasvun.
Saat parhaat mallit ja työkalut voittavan myyntikulttuurin rakentamiseksi sekä aivot, kädet ja jalat toimenpiteiden toteuttamiseksi monikanavaisesti, totta kai.
Tutustu palveluumme:
"Kramin ja meidän myyntitiimimme välille syntyi pyhä ryhmä. Saimme selkeän, automaatiolla tuetun sisältölähtöisen prosessin, käyttöömme nopeat kädet ja aivot ja asiakkaita auttamaan alan parhaat asiantuntijasisällöt."
Juha Rytkönen, toimitusjohtaja Kauko Oy
Markkinointi osana ratkaisumyyntiä koko asiakaspolulla
Olipa haasteena liidien laatu, kohtaamisissa vaikuttaminen tai ostamisen matkan jouduttaminen tapaamisten jälkeen, me autamme.
Organisaatiosi tilanteen ja tavoitteen mukaan palvelumme voi sisältää kaiken tämän tai palaset oman tarpeenne mukaan:
- Emme usko geneerisen myyntiräpin voimaan vaan mietimme sen tilalle konseptoidun lähestymisen, joka kiinnostaa kohderyhmiänne.
- Taustatyönä haastattelemme myyjät, asiantuntijat tai asiakkaat tai tutkimme jo olemassa olevat sisällöt löytääksemme toimivan näkökulman
- Tutustumme myyntimateriaaliin jota nyt käytätte ja ostamisen motiiveihin ja esteisiin jotka olette tunnistaneet
Näiden pohjalta tunnistamme jonkun kiinnostavan näkökulman, johon tarttua. Tiiviin yhteisen työskentelyn lopputulemana syntyy myynnin tarina ja läjä ideoita sen käytäntöön viemiseksi.
Jos halutaan konseptoida myyntiä pidemmälle, voimme rakentaa myynnille ja markkinoinnille yhteisen sisältökartan. Siihen on selkeästi koottuna ja esitettynä asiakkaan ostopolun ja myyntityön eri vaiheisiin käytettävissä olevat sisällöt ja materiaalit (esim. verkkosisällöt, blogit ja artikkelit, presentaatiot, myynnin viestimallit jne.)
Sisältökartan rinnalle rakennamme myyjille tuttuun PowerPointiin presentaatiokokonaisuuden, joka tukee myyjän tapaamisten rakennetta. Tämä presentaatio ei ole vain sarja esittelykalvoja. Se on kokonaisuus, jonka avulla myyjän on helppo
- johtaa keskustelua,
- kartoittaa asiakkaan liiketoimintaa syvällisesti, ja
- lopulta löytää juuri tälle asiakkaalle oikeat ratkaisut.
Myynnin arjen helpottamiseksi tuotamme myyjille sisältöpankin, josta löytyvät:
- Tarina ja hissipuhe
- Teemoittain ja kampanjoittain soittospiikit, presentaatiot ja lähestymisviestit
- Myyjän työtä tukevat erilaiset tukimateriaalit, esimerkiksi:
– Asiakaskartoitusta tukeva kysymyspatteristo
– Myyntiviestien mallit/templatet linkkeineen; linkkien takaa löytyy verkosta juuri oikea sisältö asiakkaan ostamisen polulle.
– Muut asiakasviestinnän mallit; kalenterikutsut / agenda, tapahtumakutsut jne.
– Postausmalleja ja aihioita sosiaalisen median kanaviin.
Tällä asiakkaan ostopolkuun ja myynnin prosessiinne sidotulla taktiikalla luommemyynnille ja markkinoinnille edellytykset onnistua yhdessä. Jotta yhteistyö juurtuu luontevaksi osaksi myynnin arkea, sparraamme myyjiä toteuttamaan uutta myyntimallia.
Myynnin ja markkinoinnin yhteinen haaste: Kuinka vaikuttaa niihin 95 % asiakkaista, jotka eivät ole vielä ostovaiheessa?
Uusasiakashankinnan vauhdittaminen - tai jopa systemaattinen tapa toimia kasvun eri vaiheissa?
Uusasiakashankinnan tehostaminen on yksi yleisimmistä markkinoinnin ja myynnin yhteistyön kompastuskivistä, ja useimmiten siihen halutaan löytää nopeita ratkaisuja.
Käytännössä uusasiakashankinnan kipupisteet ovat kontaktointi ja myynnin ykköstapaamisten bookkaus. Puhelimen ja sähköpostin lisäksi lähes poikkeuksetta keskusteluissa nousee esille myös markkinoinnin automaatio.

Markkinoinnin automaatio asiakashankinnan avuksi
Kun tiedetään: kenelle myydään, mitä, millaisella prosessilla ja miten työ rullaa, voimme automatisoida myyntiä. Tuomme automaation rinnalle myös kestävästi tuotetut ja käytettävät sisällöt.

Myyntitapaamiset valmiina myyjän kalenteriin
Yhdistämme markkinoinnin ja myynnin arjen tekemisen samaan pakettiin. Teemme viestipohjat, soittotarinat, myyntiä tukevat sivut ja sisällöt verkkoon, soittamisen ja jälkihoidon sujuvaksi kokonaisuudeksi – automaatiolla tai ilman, joko inhousena tai omaa myyntiänne kirittäen.

B2B-liidihankinta sähköpostise
Ei meilispämmiä, vaan personoituja ja mahdollisimman kohdennettuja sähköpostilähestymisiä manuaalisesti, automaatiolla tai tekoälyä hyödyntäen – jotta myyjällä on riittävästi lämpimiä liidejä työstää kohti 1. myyntitapaamista. Sähköpostilähestyminen B2B-myynnin avauksena kannattaa!
Systemaattinen sisällöntuotanto myynnin tueksi
Asiakkuuden elinkaarelle tarvitaan sopiva määrä punnittuja ja kohdennettuja sisältöjä.
Niiden toteuttamiseksi tarvitaan sekä asiakasinsightia myynniltä että näkemystä asiantuntijoilta. Markkinoinnilla vastaavasti on taito sanoittaa ja paketoida sekä keinot julkaista ja jakaa sisällöt.
Sisältöjen tuotanto ja ylläpito kannattaa systematisoida – jotta samalla poistuu paljon hukkaa, kun huteja tulee yhä vähemmän. Yhdessä tekemällä siilotkin murenevat helpommin markkinoinnin ja myynnin väliltä. Ensin täytyy kuitenkin päästä liikkeelle.
Näin autamme luomaan systemaattisesti asiakasta palvelevia sisältökokonaisuuksia, joita myynti pysty hyödyntämään sellaisenaan omassa asiakastyössään:
Aluksi tutkitaan jo olemassa oleva sisältö ja selvitetään, millaisia sisältöjä on asiakaspolun eri vaiheisiin ja miten ne toimivat myynnin tukena nyt – ja vastaavasti, mitä puuttuu ja mitä tarvitaan.
Tämän jälkeen suunnitellaan asiakastarvetta palveleva ja myynnin asiakastyöskentelyä tukeva sisältöjen kokonaisuus, esimerkiksi
- uusasiakashankintaan
- lisä- ja ristiinmyyntiä aktivoimaan ja/tai
- asiakas- ja palveluviestintään.
Sisältökokonaisuudesta riippuen hienosäädetään olemassa olevia sisältöjä ja/tai tehdään puuttuvat materiaalit verkkosivuille, myyntiviestintään ja asiakastapaamisiin, esimerkiksi päätöksentekovaiheen aktivointiin.
Verkostostamme löytyy sisällöntuottaja erilaisiin teksti- ja visuaalisiin tarpeisiin.
Sisällöt testataan kohderyhmillä, kerätään palaute, analysoidaan käyttettävissä oleva data ja lähdetään kehittämään seuraavaa versiota samasta sisällöstä.
Sisältötyön systematisointi on jatkuvaa työtä digitaalisissa ja analogisissa ympäristöissä. Me autamme alkuun ja tuemme työtä matkan varrella. Ymmärrämme myynnin työtapoja.

Haluatko kuulla, miten itse löysin myynnin ammattilaisena sisältöjen arvon?
Anni Hakkarainen
Puh. 050 931 4148
Tilaa uutiskirjeemme
