MITÄ TEEMME?

Markkinoinnille järkevä työkuorma

Markkinoinnin työnkuva on kuin avaruus, alati laajeneva. Meistä moni tunnistaa kestämättömäksi kasvaneen työkuorman: työtä on määrällisesti paljon, projektit ovat monimutkaisia ja yksittäiset työtehtävät kytkeytyvät useisiin muihin tehtäviin ja ihmisiin. Jos työtä ohjaavia prosesseja ja niitä tukevia tarvittavia järjestelmiä ei ole mietitty, työ ja sen tulokset puuroutuvat.

Jos rakenteet eivät kannattele ihmistä, markkinoinnin ammattilainenkin väsyy. Hän saattaa vain hiljaisesti hyväksyä työkuorman tai alkaa kiikaroida vihreämpiä työlaitumia. Autamme muutoksessa pienin askelin tai perustuksia korjaavina loikkina.

 

Tunnistatko nämä työarjen hukat?

  • Markkinointi tekee niin kuin aina ennenkin on tehty, koska ei ole aikaa miettiä, onko tässä mitään järkeä.
  • Markkinointi otetaan mukaan projektiin liian myöhään, jolloin työhön tulee ylimääräisiä kierroksia.
  • Odotetaan päätöstä, budjettia, lupaa, kommenttia…
  • Mitä useampi keskeneräinen tehtävä työpöydällä, sitä epätodennäköisemmin yksikään valmistuu ajoissa.
  • Pitäisi digitalisoida työtä ja kanavia, mutta prosessien miettiminen on kesken.

Etenkin jos markkinointitiiminne työ koostuu virtuaalipalaveriputkista, joiden jälkeen ”oikeat työt” tehdään iltavuorossa, on tehtävä muutos kohti kestävämpää työtä.

Mihin suuntaan markkinoinnin tulisi muuttua?

Valmentamamme markkinoinnin ammattilaiset ovat jääneet, lähteneet, vaihtaneet tehtävää tai tehneet onnistuneen muutoksen. Vain ne, jotka ovat jääneet kiinni vanhaan, ovat säästyneet muutoksen vaatimalta työltä. 

“Kun olimme saaneet markkinoinnin tavoitteet uudistettua, tajusin, että oma roolini tässä organisaatiossa on ihan muualla, lähempänä asiakkaita.”

“Koin, että löysin markkinointityön imun uudelleen.”

“Markkinointipäälliköllä oli vaikeuksia selviytyä työtaakasta. Ajanhallinta ja yhteistyösuhteiden luominen myynnin kanssa tuottivat hankaluuksia. Hän löysi lopulta tien ulos tilanteesta ja antoi samalla meille mahdollisuuden miettiä markkinoinnin roolin uusiksi.”

Tarvitseeko joku tiimissäsi akuuttia apua työkuorman kanssa?

Testaa osaamistamme ja hanki 3 x 60 minuutin mittainen sparraus markkinointityön prosessi- ja substanssiosajaan kanssa ja ratkotaan tilannetta yhdessä.

Palvelun hinta 750€+ alv.,
100 % tyytyväisyystakuulla!

Esimerkiksi näin voimme auttaa sinua ja tiimiäsi järkevöittämään markkinoinnin työkuormaa:

Markkinoinnin muutosstartti

Markkinoinnin operaatioiden tehokkuuden ja vaikuttavuuden ydin ovat ihmiset, jotka työskentelevät toimivassa työympäristössä nykyaikaisten prosessien ja työkalujen tukemina. Ja jossa kirkas päämäärä ohjaa heitä tekemään oikeita asioita oikein.

Matka kohti parempaa työtä voidaan aloittaa yhdessä esimerkiksi rankan ravistelevassa tiimipäivässä. Tuotokset ovat mieluummin konkreettisia työkaluja kuin maailmaa syleileviä visioita. Niitä ovat esim. sisältötyön työnkulut, kampanjastandardit tai -templatet tai vaikkapa ohjauskäytännöt yhdessä myynnin kanssa.

Palvelumme askeleet 

  • Tiimin ja johdon taustahaastattelut ja pullonkaula-analyysi
  • Startin suunnittelu yhdessä tiimin kanssa
  • Konkreettisten uusien työtapojen ja työkalujen löytäminen tiiviinä työpalavereina tai ryhmävalmennuksina 
  • Työkalujen käyttöönoton vastuuttaminen ja aikataulutus
  • Tuki muutoksen vastuuhenkilöille.
 
Muutosmallimme avulla autamme asiakkaita myös pitkäjänteisessä markkinoinnin kehittämisessä.
 

Markkinoinnin tavoitteet ja roadmap

Fiksut ja seurattavat tavoitteet toimivat pohjana mielekkäälle ja vaikuttavalle markkinointityölle. Tavoitteet ohjaavat tekemään oikeita asioita, saavuttamaan oikeita lopputuloksia ja lopulta vaikutuksia liiketoiminnalle.

Palvelumme askeleet

  • Liiketoiminnan briiffi ja painopistealueiden valinta
  • Tavoitteiden sanoittaminen ja mittarien valinta työpalavereina
  • Avaintulosten määrittely selkeäksi roadmapiksi
  • Optio: tavoitteiden määrittely Asanaan työtä ohjaamaan.
 

”Meillä oli monta markkinointipäällikköä, jotka kaikki toimivat yksin erillisissä prosesseissa ja jatkuvassa ylikuormituksen tilassa. Huomasimme, että tiedonhallinnan, digitalisaation, standardoinnin ja oppimisen käytännöt olivat hajanaiset ja hukkaa syntyi. Loimme kaikille yhteiset ’riittävän hyvien käytänteiden’ periaatteet, joiden avulla arki tasoittui.”

Toimitusjohtajan suusta: “Markkinoinnille saatiin ensi kertaa tavoitteet, jotka ohjaavat toimintaa ja rajaavat tekemistä.”

“Syvennyimme 12-henkisen markkinointitiimin työn pahimpiin pullonkauloihin ja etsimme konkreettisia parannuskohteita yhdessä. Näin poistimme päiväkaupalla turhaa työtä ja pääsimme hyödyntämään paremmin henkilöstön taka-alalle jääneitä kykyjä, sekä kumppanien osaamista.”

Riina Jokinen | Kram MarkOps Oy

Kestävän työkuorman asiantuntija on yhden soiton päässä!

Riina Jokinen
Puh. 0504698780

Tilaa uutiskirjeemme

Oliko tämä sisältö hyödyllinen?
KylläEi