Mitä teemme?

Kram MarkOps teknologiakumppaneille

Myytkö CRM- ja markkinoinnin automaatiojärjestelmiä ja niiden käyttöönottoja?
Mitä jos projekteissa olisi mukana myös markkinoinnin arkkitehti, jolla on projektien hidasteita ja esteitä poistavia työkaluja ja prosessimalleja avuksesi?

Me tiedetään, että teknologiakumppanit haluavat hyvän briiffin, sujuvan projektin ja kiinnostavia teknisiä kysymyksiä ratkottavakseen. Myynnillä & markkinoinnilla on kuitenkin aina kaikenlaista muutakin pohdittavaa, joka hidastaa tekemistä. Voimme poistaa noita esteitä.

Kram on CRM-hankkeiden puuttuva palanen: Asiakkaasi teknologiatulkki, joka ymmärtää miten työtä tulisi tehdä myynnissä ja markkinoinnissa CRM- ja automaatiojärjestelmien tuella.

Me yhdistämme käytännön työkokemuksen markkinoinnin arjesta, markkinoinnin prosessiosaamisen ja pääkäyttäjätason teknologiaymmärryksen* asiakkaasi muutoksen tueksi – ja CRM-/automaatioteknologian käyttöönoton onnistumiseksi. 

*meillä on kyky toimia Salesforce/Pardot/Marketing Cloud-, HubSpot-, ja Microsoft Dynamics -ympäristöissä

Lue lisää:

CRM- ja automaatiohankkeissa teknologiakumppanin paras työpari on markkinoinnin arkkitehti,  joka ymmärtää markkinoinnin arkea.

Miksi kannattaa ottaa markkinointiosaaja mukaan CRM- ja automaatiohankkeisiin

Me tuomme markkinoinnin käytännön arjen ja prosessien ymmärryksen mukaan CRM- ja automaatiohankkeisiin. Ratkomme ne “pehmeät” asiat asiakkaallesi, jotta tekninen implementointi onnistuu suunnitellusti ja sujuvasti.

Puhumme asiakkaasi markkinoinnin kanssa samaa kieltä. Ymmärrämme asiakkaa tarpeen ja toimintavat, ja peilaamme näitä valittuun CRM- ja automaatiojärjestelmään ja sen mahdollisuuksiin.

Asiakkaasi apuna saamme yhdessä oikeat välineet oikeaan käyttöön. Tarvittaessa muokkaamme ja kehitämme asiakkaan markkinoinnin prosesseja.

Ollemme rakentaneet CRM-automaatiokokonaisuuksia käytännössä vaativissa B2B-myynnin ja markkinoinnin ympäristöissä. 

Tiedämme, mikä on mahdollista ja ymmärrämme, mihin ja miten työkalua kannattaa käyttää – ja mitä kaikkea pitää huomioida. 

Usein rakennamme yhdessä taustamäärittelyt: datan segmentointi ja rikastaminen, lista- ja uutiskirjelogiikat, mittarit, toistuvien CRM-rutiinien automatisointi (ml. GDPR-määritykset, taskit), konversiopisteiden ja liidiflowt jne.

Asiakkaan speksit tai toiveet eivät aina ole selkeät. Eivätkä ne aina edes liity itse teknologian käyttöönottoon, tai mitä tekniseltä kumppanilta voi pyytää. 

Asiakkaasi apuna osaamme rajata tekemisen: mitä kannattaa ratkaista missäkin ajassa, jotta saadaan hommat tapahtumaan, eikä projekti jää jumiin. 

Näin varmistamme yhdessä sujuvamman käyttöönoton, joka on fiksusti suunniteltu, mutta ripeä projekti.

Uuden CRM- ja automaatiojärjestelmän teknisen käyttöönoton jälkeen me autamme asiakkaan vähintään hyvään vauhtiin uuden teknologian käyttämisessä ja hyödyntämisessä. 

Tarvittaessa koulutamme myös myyntiä hyödyntämään CRM:ää päivittäisessä asiakastyössään, mutta jätämme teknisten koulutusten järjestämisen teidän huoleksenne. 

Teknologiakumppanina sinun ei tarvitse jäädä kiinni markkinoinnin arkeen, vaan astut kuvaan kun sille on aito tekninen tarve tai järjestelmää tai sen lisensointia halutaan laajentaa!

 

Yhdistetään yhdessä teknologia, prosessit ja ihminen! 

Silloin palvelemme asiakkaasi prosessia, ja hanke menee maaliin ja järjestelmä asiakkaan arkeen.

Tyypillisiä haasteita, miksi CRM ja automaatio ei lähde käyntiin arjessa

Asiakkaillasi saattaa olla erilaisia näkyviä ja näkymättömiä kipukohtia omien asiakkaidensa ostopolulla, mitkä pitää tavalla tai toisella ratkaista ja huomioida CRM- ja automaatiohankkeissa. Ne eivät välttämättä ole lainkaan teknologiaan liittyviä.

Tunnistat kenties joitain näistä esimerkeistä:

Haasteena voi olla dataongelma tai markkinoinnin prosessiongelma, joka johtuu yleensä siiloista ja erilaisista tavoitteista.

>> Näin me ratkomme:

  • (määrä): Suunnittelemme ja luomme asiakkaan verkkosivuille sisältöihin perustuvat ja myynnin asiakastyöskentelyä tukevat konversiopisteet ja liidiflowt.
  • (laatu): Luomme asiakkaan myynnille ja markkinoille yhteiset, ihanneasiakasprofiiliin ja konversiopisteisiin perustuvät selkeät liidin määritelmät (MQL, SQL).

Nykytilanteen haaste: Määrä, laatu ja suunta-asioista on epäselvyyttä: Markkinointi mittaa klikkejä ja myynti tapaamisten määrää.

>> Näin me ratkomme: Määrittelemme asiakkaan myynnille ja markkinoinnille yhteiset, liiketoiminnan tavoitteisiin linkittyvät kaupallisen toiminnan mittarit – joihin ratkaisut kytketään.   

Haaste: Myynniltä ja markkinoinnilta puuttuu myyntimahdollisuuksien (opportunity) yhteinen tunnistaminen, eikä heillä ole yhteisiä keinoja aktivoida keskusteluja.

  • Data ei kerro, mihin suunnata seuraavaksi aktiviteetteja (myös markkinoinnissa)
  • Ei tiedetä, millä toimenpiteillä tai sisältöjen hyödyntämisella onnistutaan (luomaan luottamusta)

>> Näin me ratkomme: Luomme asiakkaalle selkeät pipeline- ja segmentointimäärittelyt ja niihin perustuvat automaatioflowt tukemaan sekä markkinointia ja asiakasviestintää että päivittäistä myynnin asiakastyöskentelyä (taskit, notifikaatiot, listat, näkymät jne.).

Nykytilanteen haasteena:

  • Ei kohdentamisen mahdollisuuksia ”myyntiputken alkupäässä” tai lisämyynnin aktivointia
  • Ei työnkulkuja tai sisältöjä voitetuille/hävityille
  • Ei tietoa kuka ostaa, kuka ei

>> Näin me ratkomme: Luomme asiakkaalle selkeät pipeline- ja segmentointimäärittelyt ja niihin perustuvat automaatioflowt, jotka ovat seurattavissa dashboard-näkymissä.

Nykytilanteen haasteita:
  • Asiakkuudenhoitomalli ja lisämyynti-analyysi puuttuu, ja siksi ei voida automatisoida asiakasviestintää
  • Ei ole mallia, jonka avulla markkinointi aktivoi asiakkaita ostamaan tai käyttämään palveluita
  • Ei tavata asiakkaita oikeaan aikaan (kun he ovat esim. reagoineet viestintään)

>> Näin me ratkomme: Rakennamme asiakkaalle viestintä- ja sisältökartan koko ostopolulle ja asiakkuuden elinkaarelle. Luomme kampanjarutiinit, jotka hyödyntävät tehokkaasti CRM- ja automaatiojärjestelmää.

Nykytilanteen haaste: Markkinointi tekee sisältöjä ilman suunnitelmaa ja linkkiä ostamisen vaiheisiin, saati konversiotavoitteisiin – ”Uutiskirje uutiskirjeen vuoksi”. Usein sisältöjä on myös ihan liikaa ja myyjät eivät osaa hyödyntää niitä omassa asiakastyössään.

>> Näin me ratkomme: Tutkimme nykyisen verkkosisällön ja -rakenteen (sivut, artikkelit, blogit, konversiopisteet), ja peilaamme niitä sekä asiakkaiden ostopolkuun ja elinkaarelle että myynnin asiakastyöskentelyyn. Muokkaamme ja täydennämme sisältöjä palveluviestinnän näkökulmasta, ja luomme niihin kampanjarutiinit, jotka hyödyntävät tehokkaasti CRM- ja automaatiojärjestelmää.

Me mapataan ja ratkotaan nämä yhdessä asiakkaan ja teknisen kumppanin kanssa suunnitelmallisesti, mutta niin että homma etenee.

Priorisoimme tarkkaan, mitä ja milloin kannattaa tehdä; ei kaikkea kerralla vaan sen verran kuin on tarpeen kehittää.

Kuinka voimme yhdessä olla avuksi asiakkaillesi?

Krista Saarto | Kram MarkOps Oy

Olen MarkOps-arkkitehti ja teknologiatoimittajan paras työystävä erilaisissa CRM- ja automaatiohankkeissa (HubSpot, Salesforce / Pardot / Marketing cloud, Microsoft Dynamics).

Olen tehnyt yli 15 vuotta B2B-markkinointia ja myyntiä kansainvälisessä ympäristössä ja rakentanut systematiikkaa Salesforce business ownerina. Kokemusta on myös Microsoftin työkaluista ja kollegani kouluttavat minua jatkuvasti HubSpotin saloihin.

Been there done that – tiedän, miten välttää CRM-hankkeiden karikot. Ollaan yhteydessä!

Tilaa uutiskirjeemme

Oliko tämä sisältö hyödyllinen?
KylläEi