KRAM MARKOPS
Tehtäiskö markkinointiloikka?
Yhdistämme ihmiset, prosessit ja teknologiat kaupallisten tavoitteiden toteuttamiseksi tehokkuudella, jota olet odottanut.
Kram on perustettu siksi, että B2B-yritysten oma markkinointi olisi liiketoiminnan – ja tietysti myynnin – strateginen kumppani. Ja jotta markkinointi olisi työ, joka on organisoitu fiksusti.
Olemme kaupallisten tiimien työystäviä ja haluamme tehdä työtä, joka koskettaa asiakkaitamme – sekä heidän asiakkaitaan – relevantilla tavalla.
Meillä on tapana sanoa että jos se on tärkeää, sitä ei pidä tehdä yksin.
Kramin tarina
Olen Kramin perustaja Riina Jokinen ja kerron sinulle tarinan meistä, jos vaikka voisimme tehdä työtä yhdessä.
Suhdetoimistosta kaikki alkoi
Sytykkeenä olemassaolollemme kyti alusta (2010) asti tietty markkinoinnin työyksinäisyys; kaipuu aitoon työystävyyteen läpi verkostojen sekä nähdyksi tulemisen tarve.
“Kukaan ei tajua mun duunia” -sanoi moni markkinoija.
Syntyi halu auttaa. Mutta ei perinteisellä toimistomallilla, vaan verkostolla. Juuri sellaisella osaamisella kuin kulloinkin on tarpeen. Tiukasti myynnin rinnalla.
Tulimme markkinoinnin toimistokenttään “suhdetoimistona”. Se herätti sekä hilpeyttä että luottamusta. Kuten halauksenomainen otteemme asiakkuuksiin.
Sain yrittäjänä heti alussa luottamusta palvella B2B-ratkaisumyyntiorganisaatioita heidän tavoitteissaan tehdä markkinoinnista suunnitelmallista pitkäjänteisesti.
Käytännön ymmärrys ratkaisujen myynnistä ja asiakkuuksien kasvattamisesta yhdistettiin markkinointikeinoihin tuloksellisella tavalla. Yhteistyö myynnin kanssa sai prosesseja, malleja ja tapoja toimia.
Nuo kädet savessa -kokemukset sysäsivät liikkeelle MarkOps-työtapakirjaston rakentamisen.
Nopeasti tuli tarve rakentaa tiimi samanhenkisistä ihmisistä ja aloittaa ammattimainen palveluiden myynti, sillä verkostomme osaamiselle oli kysyntää. CRM- ja automaatio-osaamisen tarve alkoi häämöttää horisontissa.
Tiimiin tarvittiin tietysti Anni Hakkarainen, joka tuli rinnalleni omistajaksi ja vetämään myyntiä. Teimme kolmessa vuodessa liikevaihtoloikan 300 000 eurosta miljoonaan.
Vuodesta 2016 asti olemme lentäneet tiiminä, wingwomaneina, kuten meillä on tapana sanoa, enkä vaihtaisi päivääkään pois. Vaikka globaaleja kivikoita on riittänyt.
Anni Hakkarainen on tänään toinen Kramin omistajista ja myynnin moottori.
Tiimimme tänään
Olen todella ylpeä siitä, kuinka pitkällä me olemme tänään myynnin ja markkinoinnin yhteistyön sekä läpinäkyvän, vaikuttavan ja tehokkaan markkinoinnin välineiden rakentamisessa asiakkaillemme.
Saamme palvella pieniä paikallisia ja suuria globaaleja tiimejä. Vuonna 2022 vaihdoimme nimeksemme Kram MarkOps Oy – MarkOps-mallimme mukaisesti.
Kram on pieni tiimi, jonka ytimessä on käytännön osaaminen sekä markkinoinnista, ratkaisumyynnistä että niissä käytettävistä teknologioista.
Me rakastamme asiakaslähtöistä myyntiä ja markkinointia. Me rakastamme prosesseja.
Leena Kähkönen liittyi tiimiini 2019 ja on ollut alusta asti tinkimätön “Master of the MarkOps Method”, sekä muistuttajamme siitä, että kuuntelemme aina asiakasta.
Krista Saarto houkuteltiin mukaan 2021, oltuaan 10 vuotta asiakkaamme. Yhdessä rakensimme modernin markkinoinnin ja myynnin systematiikan teknologioineen ja nyt siirrämme tuota osaamista asiakkaidemme käyttöön.
On taas aika rakentaa kasvua, enkä malta odottaa kenet saamme seuraavaksi työystäväksi tiimiimme – kollegaksi tai verkostomme jäseneksi.
Sydämeni lauluna soi edelleen vahva halu tehdä markkinoinnista paras työ – ja tehdä se siten, että markkinointi on kiinteä osa myyntiä.
Tätä tavoittelen sekä omassa tiimissä että asiakkailla, oppien joka päivä virheistäni.
Arvomme ovat apu, seura ja gloria
Apu tarkoittaa välittämistä ja auttamista arjen tasolla. Me saadaan palautetta auttamishalustamme ja -kyvystämme läpi koko ketjun, aina ekoista myyntitapaamisista alkaen.
Seura ei vain tee kaltaisekseen, se tekee hyvää. Uskomme yhdessä tekemiseen joukkueena – yli organisaatiorajojen.
Gloria on rohkeutta, ammattiylpeyttä, korkeaa integriteettiä, työn merkityksellisyyttä ja palautetta. Jokainen kunnianhimoinen ammattilainen tarvitsee sopivasti gloriaa.
Jokainen kramilainen on työystävä
Työystävyys on toisten kunnioittamista, vaatimista, työnohjausta, arjen apua kädet savessa ja suoraa palautetta.
Työystävä haluaa ratkaista relevantteja ongelmia.
Työystävä on asiakkaan näkemyksellinen tehokkuuden ja vaikuttavuuden arkkitehti.
Verkostomallilla, ikuisesti
Eri kasvun vaiheet ja tilanteet vaativat erilaista osaamista. Siksi olen alusta asti halunnut tarjota asiakkaillemme joustavasti tekijöitä verkostosta.
Tämä on antanut myös oivallisen syyn pysyä kartalla markkinan tarjoomasta ja verkottua aktiivisesti. Teemme sitä joka päivä ja valitsemme parhaat tekijät asiakkaidemme avuksi:
Pienen tiimimme tärkein kumppanuus löytyi prosessirakkauden kautta pitkään toisiamme stalkkaamalla ja sitten nopeasti kytkeytymällä yhteen.
Kutsumme Inhouse Groupin osaajia työystäviksemme. Myymme yhdessä kasvutiimejä palveluna.
Jos saan luvallasi vähän kikkailla termeillä, kutsun yhteistyötämme Revenue Development Operationsiksi tai RevOpsiksi hakukoneoptimointisyistä (revenue operations = myynti, markkinointi, asiakaspalvelu ja viestintä yhdellä putkella).
Mutta kasvustahan siinä toki on kyse, ei sen kummemmasta.
Data ja prosessit eivät todellakaan aina lyö kättä asiakkaillamme. Minulle on ollut alusta asti itsestään selvää, että meidän on osattava yritysten kasvuun liittyvät teknologiat – mutta erityisesti prosessien näkökulmasta, joihin teknologiat kytkeytyvät.
Olemmekin rakentaneet ja hankkineet tiimiin rutkasti teknologista ja prosessikyvykkyyttä vuosien varrella:
- Olemme toimineet Asana Solutions Partnerina vuodesta 2020
- ELY-tuettu hanke vuonna 2022 vauhditti MarkOps-malliemme dokumentointia tuotekehityshankkeena
- Olemme partneroituneet valittujen teknologiakumppanien kanssa 2022-2023
- MarkOps-arkkitehtimme kouluttautuvat jatkuvasti valituissa myynnin ja markkinoinnin teknologioissa (Salesforce, Microsoft Dynamics ja HubSpot).
Emme osaa tai halua tehdä kaikkea itse, siksi verkostomme on apunamme aina, joustavasti, yhdessä tehden.
Meillä on yli 200 tunnistetun osaajan tekijäverkosto:
- brändin rakentajia
- kirjoittajia
- digitaalisen markkinoinnin asiantuntijoita
- mainonnan ja analytiikan eksperttejä
- teknisiä alustakumppaneita
- martech-pääkäyttäjäosaajia
- myynnin valmentajia
- graafikoita, kuvaajia
- tutkijoita ja analyytikoita
Luottokumppanimme myynnin ja markkinoinnin operaatioissa – työystävyyttä ketterästi ja kustannustehokkaasti
Anna Lönnblad on liiketoiminnan prosessi- ja järjestelmäkehittäjä, johon luotamme, kun asiakkaillamme on tarve ennakoida myyntiä järjestelmien avulla. Annan käytännön kokemus sales & operations -prosesseista, CRM:stä ja niiden ohjaamisesta datan avulla auttaa pääsemään tavoitteista tuloksiin.
Nina Inkala (DigiLeader Helsinki) on digimarkkinoinnin asiantuntijamme, jonka kanssa monet B2B-asiakkaamme ottavat mainontaloikkia. Joko rakennamme perustaa, siivoamme vanhaa tai otamme haltuun yhden osa-alueen kerrallaan – ja teemme sitä aina suurella sydämellä, ahneina mainonnan tuottoeuroille
Elina Mäkinen (Creebo) on sisältöstrategi, jonka erityisosaaminen on kaupallisten sisältöjen konseptointi ja tuotanto. Mitä teknisempi ja kinkkisempi asia, sen parempi haaste. Elina ymmärtää modernia myyntiä usein paremmin kuin myynti itse. Ja hän rakastaa rakentaa siltaa strategian, kovan asiantuntijuuden ja suorittavan työn välille.
Satu Heinonen tekee visualisoinnilla sen, mitä jokaisen myynti- ja markkinointi-organisaation tulisi tehdä: luo brändin viestintään systematiikan. Satu luo asiakkaillemme kuva- ja materiaalikirjastot, ja vaalii niiden visuaalisuutta vahvasti brändiä ilmentäen ja korva herkkänä asiakkaan liiketoiminnalle.
Saammeko auttaa markkinoinnin ja myynnin tiimejäsi ja operaatioissa?
Keskitymme väkevästi rakentamaan tehokkaan, vaikuttavan ja läpinäkyvän operaation markkinoinnin ja myynnin yhteistyöhön.
Se voi sisältää markkinoinnin huolenpidon myynnille tai oman markkinointitiiminne työtapojen muutoksen. Rakennamme sellaisia markkinointi- ja myyntitiimejä, joissa ei tarvita yksisarvisia.
Tehtäiskö siis yhdessä markkinointiloikka?
Tee markkinointiloikka avullamme!
- Meillä kaikilla on taustaa myynnissä
- Meillä on kokemusta markkinoinnin arjesta kädet savessa
- Saamme paljon irti myynti- ja markkinointiteknologioista
- Toimimme asiakkaan ympäristössä, inhouse
- Pidämme katseemme kaupallisessa kokonaisuudessa
- Olemme esivalinneet asiakkaillemme parhaat kumppanit
- Teemme niin vähän kuin on tarpeen – emme kaikkea mahdollista
Ajattelet, että myyntiä ja markkinointia tehdään tiimityönä, eikä siiloissa. Haluat:
- luoda uusia avauksia markkinaan
- skaalata ratkaisumyyntiä kasvutavoitteiden mukaisesti
- saada kannattavuutta asiakkuuksista
- kiinnittää markkinoinnin noista tärkeimpiin tavoitteisiin.
Yrityksesi mindset on kasvuhakuinen. Teillä on vahva halu ja resurssit kehittää myyntiä ja markkinointia ja kaipaatte siihen kumppaneita.
Teillä on käytössänne tai rakenteilla esim. Microsoft Dynamics, Salesforce tai HubSpot CRM ja/tai automaatioympäristö.
Verkkosivunne ovat modernissa julkaisutyökalussa jonka arkkitehtuuria voi kehittää. Haluatte seurata numeroita.
Yrityksen markkinointi toimii tai sitä johdetaan Pohjoismaissa tai Pohjois-Euroopassa, niin että sen toimintakulttuuriin on mahdollista ujuttaa OKR-ajattelua ja jollain tasolla ketteriä menetelmiä.
Yrityksellä on oma markkinointihenkilö tai tiimi, tai tiimin organisointi on suunnitteilla. Markkinointinne keskittyy brändiin tai viestintään ja pohditte myynnin tuen järjestämistä kumppaniresurssein.
Varaa minulta aika paineettomaan tutustumiseen!
Anni Hakkarainen
Puh. 050 931 4148