Mitä teemme?

Markkinointia fiksusti ja kestävästi

Markkinoinnissa tulee onnistua tahallisesti ja toistettavasti, ei sattumalta. Kun myös työkuorma järkevä, on markkinointityö mielekäsi duuni, jossa on aikaa ajattelulle ja jatkuvalle kehittämiselle

Kram on onnistumisen edellytysten, eli voittavien työtapojen rakentaja.  Rakennamme markkinointifunktion toimintatapoja ja koulutamme tiimejä tai yksilöitä markkinointia tehostavien työtapojen ja teknologioiden käyttöön.

Eniten meitä kiinnostaa se, miten onnistutte yhdessä myynnin kanssa. Kyse on “way of workingista”, eli jaetuista ja toistettavista tavoista onnistua.

Tutustu palveluumme:

Marketing Operations - Toimintamalli ja työkalut tehokkaaseen ja vaikuttavaan markkinoinnin tapaan toimia

Tiedämme, että jopa 60 %  työajastamme kuluu työhön jotta voisimme tehdä työtä. Tiedon hankkiminen, etsintä tai jäsentäminen tai loputtomat palaverit eivät vie eteenpäin. Ja toisaalta, tätä osittain näkymätöntä “metatyötä” tarvitaan esimerkiksi päätösten tekemisen tueksi.

Markkinointi tarvitsee avukseen fiksut tavoitteet, prosessit, käytettävät työkalut ja olennaista dataa. Kun lisäksi dialogi ihmisten välillä toimii, myyntikin tykkää ja asiakkaat saavat arvoa.

MarkOps on tapoja:

  • kaventaa strategian ja toteutuksen välistä kuilua
  • kiinnittyä asiakashankinnan ja -pidon tavoitteisiin
  • luoda jaettuja työkaluja
  • rakentaa ehjää kokonaisuutta asiakkaiden ostamisen avittamiseksi
  • automatisoida manuaalista työtä ja tuottaa näin vähemmän hukkaa

Markkinointi voi olla samaan aikaan sekä tehokasta ja vaikuttavaa, ja markkinoinnin tekijät strategian onnistumisessa pelipaikoilla.

Pieni tai iso tiimi, etänä tai läsnä, löydämme MarkOps-mallista sopivat tavat toimia. Viemme toimintamallit tekemistä ohjaaviin järjestelmiin asti, jotta niistä tulee arkea. Jos järjestelmää ei ole käytössä, saat sen meiltä.

“Kun olimme saaneet markkinoinnin tavoitteet uudistettua, tajusin, että oma roolini tässä organisaatiossa on ihan muualla, lähempänä asiakkaita.”
“Koin, että löysin markkinointityön imun uudelleen.”
“Markkinointipäälliköllä oli vaikeuksia selviytyä työtaakasta. Ajanhallinta ja yhteistyösuhteiden luominen myynnin kanssa tuottivat hankaluuksia. Hän löysi lopulta tien ulos tilanteesta ja antoi samalla meille mahdollisuuden miettiä markkinoinnin roolin uusiksi.”
”Meillä oli monta markkinointipäällikköä, jotka kaikki toimivat yksin erillisissä prosesseissa ja jatkuvassa ylikuormituksen tilassa. Huomasimme, että tiedonhallinnan, digitalisaation, standardoinnin ja oppimisen käytännöt olivat hajanaiset ja hukkaa syntyi. Loimme kaikille yhteiset ’riittävän hyvien käytänteiden’ periaatteet, joiden avulla arki tasoittui.”
Toimitusjohtajan suusta: “Markkinoinnille saatiin ensi kertaa tavoitteet, jotka ohjaavat toimintaa ja rajaavat tekemistä.”
“Syvennyimme 12-henkisen markkinointitiimin työn pahimpiin pullonkauloihin ja etsimme konkreettisia parannuskohteita yhdessä. Näin poistimme päiväkaupalla turhaa työtä ja pääsimme hyödyntämään paremmin henkilöstön taka-alalle jääneitä kykyjä, sekä kumppanien osaamista.”
Previous slide
Next slide

Pysyvä muutos markkinoinnin tehokkuuteen ja vaikuttavuuteen

MarkOps-toimintamallimme sisältää asiakkaidemme kanssa testatut, parhaat käytännöt. Ne ovat yksinkertaisia, mutta muodostavat kokonaisuuden.

Aivan kuten säännöllinen uni, ravinto ja liikunta, saavat fiksut tavoitteet, toimivat avainprosessit ja CRM- ja automaatiojärjestelmät ja vaikkapa sisältötyön systemaattisuus aikaan pysyvän muutoksen markkinoinnin tehokkuudessa ja vaikuttavuudessa.

Muutos aiheuttaa väistämättä aluksi kipua, mutta lopulta työn hukka vähenee ja mielekkyys paranee.

  • Markkinoinnin työpöytäanalyysi
  • Selvitys markkinoinnin operaatioissa tarvittavasta datasta ja välineistä olemassa oleva ERP & CRM-ratkaisut huomioiden
  • Selvitys pullonkauloista ja automatisoinnin mahdollisuuksista prosesseissa
  • Tavoitteiden kirkastamisesta

Haluatte kehittää tiimin onnistumisen edellytyksiä

  • myynnin ja markkinoinnin yhteistyön rakentamiseen tarvitaan malleja
  • tiimin työtapoihin*  tarvitaan tehokkuutta ja läpinäkyvyyttä 
  • projektien läpimenoa halutaan sujuvoittaa
  • tiimillä on liian suuri tai epätasainen työkuorma ja se vaikuttaa hyvinvointiin

* työtapoja: tavoitteiden seuranta, funktiot ylittävä suunnittelu, yhteistyötavat, tuotanto- ja kampanjamallit, tiimien kommunikaatiorutiinit, kumppaniekosysteemin johtaminen, insight ja data, työn automatisointi…

Kaipaatko markkinoinnin johdolle tai itsellesi tukea  

  • strategian tai tavoitteen sanoittamiseen konkreettisiksi tehtäviksi
  • roolien määrittelyyn tai roolimuutosten läpivientiin
  • uuden strategian tai tulevan muutoksen palasteluun ja sparrailuun
  • johtamiskäytänteiden kehittämiseen
  • yhteistyön rakentamiseen

Valmennukset, koulutukset ja työnohjaus

Jos haluat testata kemioita tai ratkaista jonkin yksittäisen haasteen, voimme aloittaa pienesti.
Tulemme fasilitoimaan rankan ravistelevan tiimipäivän tai aloitamme työmme yksilöohjauksena.

Voidaan toki pureutua konkreettisiin tuotoksiin: prosessien kartoitukset, työnkulkujen dokumentoinnit, kampanjastandardit tai -templatet tai vaikkapa ohjauskäytännöt yhdessä myynnin kanssa.

Valitse teema tai räätälöidään yhdessä:

  • Toimivat rutiinit: miten ne rakennetaan?
  • Kuinka työskentelemme tiiminä?
  • Johda energiaa, älä tavoitteita – hyvinvointi tiimissä ja yksilönä
  • Työslotit – ja työkuorman hallinta markkinoinnissa
  • Strategian purkaminen osiin ja tavoitepoluksi
  • Ostajan polun tai prosessin kuvaaminen ja työvaiheiden määrittely työpajoina
  • Kehityssuunnitelman tai sisältölinjan laadinta työpajoina
  • Markkinointitiimin sisäinen positiointi ja arvolupaus
 
Muutosmallimme avulla autamme asiakkaitamme myös pitkäjänteisessä markkinoinnin kehittämisessä. Jos kaipaat jotain muuta, tutustu puheenvuoroihimme.
 
Riina Jokinen | Kram MarkOps Oy

Markkinoinnin johtamisen ja toiminta- ja työtapojen asiantuntija on yhden soiton päässä

Varaa kalenteristani 45 minuutin tapaaminen, niin kerron lisää MarkOps-toimintamallimme mahdollisuuksista.

Riina Jokinen
Puh. 050 469 8780 

Tilaa uutiskirjeemme

Oliko tämä sisältö hyödyllinen?
KylläEi