ideat

Onko aikaa muutamalle ajatukselle?

Teemme jatkuvaa selvitystyötä asiakkaiden parissa siitä, millaiset parhaat käytännöt ja työkalut palvelevat markkinointia. Julkaisemme havaintojamme tällä sivustolla sekä blogipostauksina että pidempinä taustoittavina artikkeleina. Tuoreimmat jutut löydät koottuna tältä sivulta, tutki ja kokeile!

MarkOps puheenvuorot

Puhetta markkinoinnista eri verkostoissa ja foorumeilla – livenä ihan parasta, tervetuloa mukaan!
Leena Kähkönen | Kram MarkOps Oy

Markkinointia, joka tuntuu, näyttää ja kuuluu hyvin

Miten markkinointi voi? Pääsimme kurkistamaan MarkkinointiKollektiivin suuren hyvinvointikyselyn tuloksia pintaa syvemmältä, ja vertasimme työssään hyvin ja huonosti voivien vastauksia. Markkinointityössä voidaan hyvin ja huonosti – mutta mistä erot johtuvat.
Riina Jokinen | Kram MarkOps Oy

Laihat läskit eivät onnistu modernissa markkinointityössä

Markkinointi on toimi ja ammatti, johon kaikilla amatööreilläkin on mielipide. Sitä myös tehdään kaikenkarvaisilla osaamisilla ja malleilla, joista suosituin on suunnitelmallinen ad hoc. Markkinointi on vaikeaa: näkemys-, käsite-, teknologia-, ja käsityötä. Lue mitkä ovat Riinan lääkkeet.
Myynnin ja markkinoinnin yhteistyökahvit

Mitä muutoksia kasvuajattelu tuo myyntitapaamisiin?

Myynnissä sekä hyvien tiimikavereiden että hyvien asiakkaiden saaminen vaikeutuu, ja on pakko tavoitella loikkaa parempaan. Hyvä myyjä ei kohta suostu enää hommiin siellä, missä fiksattu ajattelu taidoista, keinoista ja onnistumisista jyllää ja uudet ideat tai kokeilut loistavat poissaolollaan.
Anni Hakkarainen | Kram MarkOps Oy

Miten sinä myyjänä hyödyt markkinoinnista?

Miten sinä myyjänä hyödyt markkinoinnista, kun valmistelet, toteutat ja jälkihoidat ensimmäisiä tapaamisia potentiaalisen asiakkaan kanssa? Lue mitkä ovat Annin rutiinit.
Krista Saarto | Kram MarkOps Oy

Mitä CRM on parhaimmillaan myynnin ja markkinoinnin yhteistyössä

CRM:stä puhutaan usein vain myynnin työkaluna. Hyvin määriteltynä, suunniteltuna ja rakennettuna CRM on parhaimmillaan koko kaupallisen toiminnan perusta. Josta tykkää joka päivä arjen työssään niin myynti, markkinointi, asiakaspalvelu kuin viestintäkin. Katso Kristan vinkit CRM:n määrittelyyn.
Leena Kähkönen | Kram MarkOps Oy

Annathan myynnin ja markkinoinnin osua yhdessä asiakkaan ostopolulle

Sanotaan, että myyminen on parhaimmillaan ostamisen helpottamista. Ja puhutaan asiakkaan ostopolusta ja sen totuuden hetkistä. Hmm, no entä miten myynti ja markkinointi voivat yhdessä kulkea samaa polkua ja vielä saman kartan avulla... Tutustu meidän malliin blogissa.
Riina Jokinen | Kram MarkOps Oy

Esimerkki: Näin lasket markkinoinnin automaation ROI:n

Mitä maksaa markkinoinnin automaatio? Entä kuinka laskea markkinoinnin automaation tuotto? Ja niin että automaatiosta saadaan hyöty irti. Jos tämä kysymys on organisaatiossanne ajankohtainen, laitetaanpa lisää kysymyksiä samaan pinoon:
Riina Jokinen | Kram MarkOps Oy

Composable content - näin rakennat fiksusti koottavat B2B-sisällöt

Monikanavainen sisällöntuotanto on haaste B2B:ssä. Entäpä jos sisällöntuotantoa skaalaisi composable content -ajattelun avulla, jossa sisältö rakennetaan komponenteista. Mitä composable content (koottavat sisällöt) on käytännössä ja mistä lähteä liikkeelle? Siihen saat vinkit blogista!
Krista Saarto | Kram MarkOps Oy

Hei otettaisko markkinoinnin automaatio meillekin käyttöön?

Markkinoinnin automaatio käyttöön. Onko täysin tiedossa mitä käyttöönotto vaatii, ettei tule hankittua vain kuorta?
Riina Jokinen | Kram MarkOps Oy

3 strategiaa markkinoinnin resursointiin - arkielämän havaintoja

Markkinoinnin resursointiin ei ole yhtä oikeaa strategiaa. Millä strategialla sinä johdat markkinointia? Miten valinnat vaikuttavat esimerkiksi markkinoinnin ja myynnin yhteistyöhön?
Leena Kähkönen | Kram MarkOps Oy

Ratkaisumyynnin evoluutio - eräs ajatus myymisen tähän päivään

Miksi muka ratkaisumyynti ei olisi toimivin keino modernin B2B-myynnin voittavana toimintatapana? Myynti on vaikuttamista. Myynti on sosiaalista. On aina ollut, ja ihan varmasti on jatkossakin. Tässä tekstissä en ota kantaa termeihin tai määritelmiin, vaan puhtaasti ratkaisumyynnin evoluution ajatukseen.
Anni Hakkarainen | Kram MarkOps Oy

Myyjän näkökulma: Sisällöt b2b-myyntityön välineenä

Ai että mitä mulle tarkoittaa myynnin ja markkinoinnin yhteistyö? Olen jo jonkin aikaa kutsunut itseäni sisältöherännäiseksi ratkaisumyyjäksi. Koen suunnatonta helpotusta siitä, että minun ei myyjänä tarvitse tehdä asioita yksin, vaan käytössä on järkevän kokoinen pakka yhteisiä työkaluja. Työkalu tähän on niinkin yksinkertainen asia kuin PowerPointiin rakennettu myyntidekki. Annas kun selitän!

Et(hän) ole yksin kun kipuilet markkinointityösi muutosta - Näin sanoitat markkinoinnin muutosloikan

Muutoksen toteuttaminen, siis se että jotain oikeeasti muuttuu arjessa ja tekemisessä, tuntuu usein kivuliaalta. Moni muutos kaatuu jo alkuun siihen, ettei muutosta ja sen tavoitetta ole sanoitettu - se jää liian hähmäiseksi ja itse muutoksen toteuttaminen, se tekemisen muuttuminen, ei perustu mihinkään. Riina kirjoittaa havainnoillisesti, kuinka markkinoinnin muutosloikka sanoitetaan, valmistellaan ja tehdään yhteistyössä.
Riina Jokinen | Kram MarkOps Oy

Open source -ajattelu markkinoinnin muutosdraiverina

Markkinointityön muutos edessä, kuka ja ketkä siihen osallistuvat? Entä kenen siihen pitäisi osallistua? Kenellä on markkinoinnin muutoksen tarvittavaa osaamista, kykyä, mahdollisuuksia ja ennen kaikkea tahtoa - tehdä muutosta ja tehdä sitä yhdessä. Riina pohtii blogissaan open source -ajattelun soveltamista ja oppeja markkinoinnin muutokseen.

Markkinoinnin muutosloikka, mitä luvassa?

Loppuvuoden aikana toteutamme yhteistyössä Markkinointikollektiivin kanssa 100 päivän muutoshaasteen markkinoinnin ammattilaisille. Kyllä, ihan oikeiden muutosprojektien parissa. Tule mukaan seuraamaan Markkinoinnin muutosloikkaa!
Riina Jokinen | Kram MarkOps Oy

Voiko markkinointia muuttaa 100 päivässä?

Kun uusi johtaja aloittaa organisaatiossa, on kyseessä aina muutos. Usein hänellä on suunnitelma ja tavoitteet ensimmäiselle sadalle päivälle, tavoitteenaan rakentaa ymmärrystä. Toisinaan sadan päivän aikana pitää jo saada paljon aikaan. Oletko koskaan pohtinut, voisiko 100 päivää olla hyvä aikaraami markkinointityön muutokselle ja mitä siinä ajassa voisi saada aikaan?
Krista Saarto | Kram MarkOps Oy

Myynnin ja markkinoinnin yhteiset järjestelmät, data ja tulokset - yrityksen digitransformaatio on koko organisaation asia

Dataan perustuvan yhteistyön rakentaminen myynnin ja markkinoinnin välille vaatii paljon työtä, avointa keskustelua ja vahvaa sitoutumista yhteiseen muutokseen. Ihan yksinkertaista se ei aina ole, kuten tarina tosielämästä osoittaa.

Mikä muuttui B2B-myynnin ja -markkinoinnin arjessa, kun digitalisaatio tuli – vai muuttuiko mikään?

Millaisia asioita sinä olet ihmetellyt ja ehkä myös kaivannut digitalisaatiokeskustelussa? Mihin ja miten oikeasti tarttua, jotta homma toimisi ja jottei yritys hukkuisi digitalisaation muutosmatkalle? Mitä myynnin ja markkinoinnin on huomioitava ja tehtävä, jotta yritys on edelleen löydettävissä, esillä, olemassa?
Riina Jokinen | Kram MarkOps Oy

Markkinointi tarvitsee vähemmän digitalisaatiokumppaneita

Epäkuranttia dataa, toisiinsa integroimattomia järjestelmiä, ylimääräistä työtä - kuulostaako tutulta? Löytyisikö apuun jokin uusi sovellus...? Ei. Markkinointi tarvitsee vähemmän digiä ja enemmän prosessia. Automaation sijaan kannattaakin harkita työn muutosta ja esimerkiksi paremman sisäisen yhteispelin rakentamista.

Laadukas sisältö vaatii tuekseen kontekstin, prosessit ja teknologian

Laadukas sisältö on tietysti nasevasti kirjoitettu ja kivasti kuvitettu lukupala. Mutta yksittäiset loistosisällöt eivät vielä tee merkittävää vaikutusta, saati nosta organisaatiota alansa terävimmäksi ajatusjohtajaksi. Ollakseen systemaattista, toistettavaa ja vaikuttavaa sisällöntuotannon täytyy kiinnittyä koko organisaation tekemiseen ja prosesseihin. Kyse on lopulta koko yrityksen digitalisaatiosta.
Anni Hakkarainen | Kram MarkOps Oy

Pitäisikö modernilla myynnillä olla myös modernit laatutavoitteet?

Myyjiä mitataan usein aktiviteeteilla, yleisimmin soittojen ja tapaamisten määrillä, opportuniteilla ja kaupoilla. Nämä ovat edelleen ihan relevantteja mittareita, mutta pitäisikö rinnalle ottaa myös laadullisempia tavoitteita? Millaisia ne voisivat olla?

Selkeyttä markkinoinnin arkeen fiksuilla tavoitteilla

Markkinoinnin tulee olla strategista, sille tulee löytyä oikeat tekijät ja sen tulisi olla ketterääkin. Tiedämme senkin, että markkinoinnin tulisi olla tavoitteellista – ja tavoitteiden oikein valittuja. Helpommin sanottu kuin tehty.

39 tuntia työtä yhteen asiantuntijasisällön tuotantoon

Tiedätkö miten paljon aikaa ja rahaa käytät sisältötyöhön? Tutustu esimerkkilaskelmaamme sisällöntuotannon ajankäytöstä, tutki ja laski mitä se tarkoittaa omassa organisaatiossasi.

Tehokkaalla sisällöntuotannolla 20 päivää lisää aikaa ajatteluun

Mitä jos markkinointi saisi tehostamalla sisällöntuotantoaan vuodessa 20 päivää parempaan suunnitteluun, ajatteluun ja prosessien kehittämiseen?

B2B-markkinoinnin on vaikeaa hyödyntää asiantuntijoita

Yhteistyö markkinoinnin ja myynnin välillä, tai asiantuntijoiden kanssa ei ole vaivatonta, vaikka selvitykseemme vastanneet yritysjohtajat uskovatkin niin.
93% haluaa mitata paremmin markkinoinnin yhteyttä liiketoimintaan

B2B-markkinointi kaipaa kipeästi linkkiä liiketoiminnan tavoitteisiin

Hypoteesimme on, että markkinoinnin priorisointi on hukassa. Ja sitä hukkaahan piisaa joka lähtöön. Eriarvoiset sekä eräkooltaan täysin eri kaliiberin projektit ja tehtävät näyttäytyvät markkinoinnin pöydällä samanarvoisina. Prioriteetit puuttuvat, muuttuvat tai niistä ollaan eri mieltä.
MarkOps tuo systematiikkaa markkinointiin

Mitä on MarkOps b2b-markkinoinnissa?

Gartnerin1 mukaan 76 % yrityksistä ei pysty maksimoimaan markkinoinnin lopputulosten vaikuttavuutta niin, että tekeminen olisi myös tehokasta. Tehokkuutta syö monenlainen hukka, eikä vaikuttavuudessakaan päästä ROI:lla rehentelemään.

Tilaa uutiskirjeemme

Oliko tämä sisältö hyödyllinen?
KylläEi