Minna Kajaste

Yrityksen tulevaisuuskyvykkyyttä voi kasvattaa nopeastikin

Tulevaisuuskyvykkyyden kasvattaminen ei vaikeaa

Tulevaisuuskeskustelun yksi ehdottomasti kiinnostavimmista aiheista on tulevaisuuskyvykkyyden kasvattaminen: kyky tunnistaa ja luoda tulevaisuuskuvia sekä toimia niiden eteen. 

Tulevaisuustaidot ovatkin onneksi Sitran mukaan kasvaneet, kerrotaan vastikään julkaistussa megatrendiselvityksessä. Etenkin b2b-puolella keskustelu on kuitenkin ohutta tai olematonta. Tulevaisuuskuva kun ei tarkoita viiden vuoden kasvusuunnitelmaa. Se kannattaisi tosiasiassa laatia ennen kasvusuunnitelmaa.      

“Emme ole sellaisessa bisneksessä”

Startupit tekevät paljon, samoin erilaiset verkostot ja hankkeet. Entä suuri b2b-yritysten massa? Megatrendit tunnistetaan, mutta ne eivät ole vielä realisoituneet sen kummemmiksi strategioiksi tai toiminnaksi, päästöjulistuksia lukuunottamatta (ja niitä väheksymättä). Kääritään hihat ja mukaudutaan – sitten kun on pakko.

Vaikka megatrendit ovat suhteellisen varmoja kehityskaaria, niiden miettimistä pidetään liian suureellisena idealismina, johon ei tässä hetkessä ole varaa. Tämä on tietysti ymmärrettävääkin, sillä megatrendit jäävät luonteensa vuoksi ylätasoisiksi ja yhteiskunnallisiksi. Niihin on keskikokoisen b2b-yrityksen vaikea kiinnittyä, ellei liiketoiminta vastaa suoraan johonkin niistä.

Pitäisikin jaksaa sukeltaa syvemmälle ja tutkia mitä megatrendi kätkee sisälleen, millaisia yksittäisiä ilmiöitä ja signaaleja. Google käteen ja tutkimaan, siitä on hyvä aloittaa. Nopeasti käy ilmi, että megatrendi purkautuu hyvin konkreettisiksi asioiksi, jotka ovat suorassa yhteydessä omaan liiketoimintaan. Jokainen on mukana muutoksessa, joko tiedostaen tai tiedostamatta.      

Tulevaisuuskyvykkyyteen kannattaakin panostaa, ettei tule yllätetyksi housut kintuissa. Survival-taso on miettiä, miten bisnes toimii vähän pidemmän janan tulevaisuudessa vai toimiiko ehkä ollenkaan. Osa ongelmaa ovat arvonluontiajattelun haasteet ylipäänsä: keskitytään siihen mitä me olemme ja tarjoamme, ei siihen mitä yhteisiä haasteita olemme tässä ratkaisemassa. Jos katse on tiiviisti navassa, on vaikea pohtia mitkä haasteet ja mahdollisuudet jaamme  asiakkaidemme kanssa tulevaisuudessa. Silloin voi jäädä huomaamatta, että oma markkina onkin pikkuhiljaa katoamassa tai muuttumassa.

Päätöksen päässä paremmasta

Tulevaisuuskyvykkyyden kasvattamisesta ei kannata tehdä tarpeettoman vaikeaa, oli yrityksen koko mikä tahansa. Tulevaisuuskyvykkyys on parhaimmillaan, kun siitä tehdään koko henkilöstön taito ja sitä kasvatetaan vuorovaikutuksessa läpi organisaation. 

Siemenen voi istuttaa vaikka jo seuraavassa viikkokokouksessa. Kun jokainen tiimi miettii sensuroimatta ja ujostelematta 2-3 uutta ideaa tai tapaa tehdä toisin 10 vuoden säteellä, saadaan kerättyä arvokasta tietoa eri osastoilta. Onko ideoita ja jos ei, pitäisikö huolestua? Talossanne on yhtä monta näkemystä kuin on työntekijääkin. Miksi et kysyisi niitä? 

Kun innostus on istutettu, on kynnys matalampi lähteä tutkimaan ennakoinnin varsin käytännöllisiä mahdollisuuksia ja työkaluja.  Esimerkiksi fasilitoitu tulevaisuustyöpaja parantaa liiketoiminnan kyvykkyyttä hyvin nopeasti ja pitkävaikutteisesti. Laajentuneiden ajatusten lisäksi käyttöönsä saa konkreettisen työkalun, kuten tulevaisuuskartan tai markkinoinnin content bookin.

Olet siis päätöksen päässä paremmasta kyvystä kohdata tulevaisuus. Joka tulee joka tapauksessa. 


Tuntuuko vaikealta? Meillä on näkemys, välineet ja kumppanit. Soitellaan!


Jutellaanko?

Juodaan vaikka kahvit ja kerro,
kuinka voimme auttaa sinua.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.