Markkinoinnin ja viestinnän työpöytä: rooli ja oma osaaminen

Kirjoitin jo aiemmin markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisten roolista. Väitin, että aika monessa organisaatiossa viestijän roolia ei ole määritelty oikein. Väitteellä on ihan tutkittua pohjaa: Harvad Business Review kirjoitti kesällä 2017 (The Trouble with CMO’s), että “80% of CEOs don’t trust or are unimpressed with their CMOs” – mikä johtuu siitä, että odotukset ja todellisuus eivät kohtaa.

Me ollaan huomattu, että sama pätee täällä kotimaassa ja koskettaa markkinointijohtajien lisäksi myös päällikkö- ja koordinaattoritason tekijöitä. Ei ole tavatonta, että firmaan palkataan “markkinointiassistentti”, jonka kuvitellaan taittavan esitteet, päivittävän somekanavat näppärillä, yleisöä sitouttavilla sisällöillä, laativan strategioita ja kasvattavan brändin tunnettuutta. Sitten ollaan pettyneitä aikaansaamattomuuteen, kun assariparan aika menee käyntikorttien, autoteippausten ja työasujen tilaamiseen.

Roolin määrittely on ihan avainasemassa siinä, miten omassa työssään viihtyy ja saa tuloksia aikaan.

Tämä on Kramin markkinoinnin ja viestinnän työpöydän ensimmäisen osan – rooli ja oma osaaminen – tärkein tehtävä. Lataa avuksesi työkirja, joka löytyy työpöydältä ensimmäisen luukun takaa, ja täytä se ajan kanssa. Jos se oli helppoa, onnittelut. Jos ei, on syytä istua alas esimiehen kanssa ja miettiä, mikä oma toimenkuva oikeastaan onkaan. Me voidaan myös auttaa analyysin tekemisessä, eli viestiä vain minulle (outi.vainionkulma@kram.fi) tahi Riinalle (riina.jokinen@kram.fi).

Ja antakaa meille palautetta, työpöytä ei varmasti ole vielä täydellinen!

Alla olevalla videolla avataan roolinmäärittelyasiaa vielä vähän tarkemmin ja annetaan kolme kysymystä, joiden avulla roolinmääritys pääsee käyntiin: