Vierasblogi: It´s time to reset your 2018 – pienet aineistot ja yhteisöllisyys markkinoinnin trendeinä

Musiikin suoratoistopalvelu Spotify ehdottaa sinulle kappaleita, joita et tiennyt haluavasi kuulla. Tämä edustaa kauniilla tavalla sitä mihin nykyteknologian avulla parhaimmillaan pystytään. Spotify hyödyntää muiden teknologiayritysten kuten Googlen tai Facebookin tavoin liiketoiminnassaan suuria aineistoja – Big Dataa. Parhaimmillaan tekoäly on kuin moderni pesukone, joka antaa meille mahdollisuuden viettää enemmän vapaa-aikaa lasten, puolison ja ystävien kanssa tai tehdä uudenlaista arvo-ohjautuvaa työtä.

Tekoäly ja suuret aineistot eivät kuitenkaan korvaa ihmistä, yhteisöä ja vuorovaikutusta. Suuret aineistot osoittavat sen, mitä me oikeasti tarvitsemme. Ei, emme tarvitse satoja – saati tuhansia – some-kontakteja elääksemme autuaan onnellisesti. Muutama ihminen ja pienet ryhmät ovat inhimillisen kantokyvyn pilarit. Samalla tavalla markkinointiviestinnässä, brändin hallinnassa tai innovaatioiden johtamisessa yksilöt ja pienet ryhmät ratkaisevat. Parempaa asiakasymmärrystä voidaankin saavuttaa pienillä aineistoilla.

Tanskalainen brändiguru Martin Lindström uskoo, että Big Datan vastakohdan eli pienten aineistojen, Small Datan avulla on mahdollista nähdä paremmin ihmisten käyttäytymistä. Ihmisten käyttäytyminen on keskeisessä roolissa erityisesti business to consumer -liiketoiminnassa.

Pienet aineistot, kuten äänet, tuoksut, tunteet, käyttäytyminen, teot, liikkeet, ratkaisut, katseet, sanat ja kirjoitukset vahvistavat asiakasymmärrystä.

Se mitä Big Data jättää huomioimatta, mutta Small Data kertoo, liittyy arjen hetkiin. Arki on täynnä erilaisia hetkiä, joista voi syntyä merkityksellisiä tapahtumia ja tapahtumien ketjuja. Keität kahvia, ajattelet, luot lumet, saunot, puhut, kuuntelet, tunnet kylmän, lajittelet roskat, riitelet, hermostut… Ajattele ensirakastumista, kodin ostoa, naimisiin menoa, remonttia, lomaa, lapsen syntymistä, valmistumista, uutta työpaikkaa tai matkaa ulkomaille. Nämä hetket ovat paremman asiakasymmärryksen johtolankoja.

Uudet oivallukset ja ainekset syntyvät arjessa yllätyksellisesti. Näihin pieniin arjen hetkiin voidaan päästä käsiksi RESET-palvelun avulla. RESET auttaa yrityksiä ymmärtämään paremmin asiakkaitaan sekä innovoimaan uusia asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluita.

Palvelu perustuu tutkimuksen hyödyntämiseen markkinointiviestinnässä, brändin hallinnassa ja innovaatioiden johtamisessa. Siinä hyödynnetään yhteiskunta-, käyttäytymis- ja muotoilutieteiden menetelmiä, laadullista tutkimusta ja pieniä aineistoja. Palvelun avulla voidaan uudistaa esimerkiksi ruokakaupan tai autonhuollon palvelukokemusta, kehittää pankki- tai tietoliikenneoperaattorin palveluita, innovoida uusia tuotteita, vahvistaa yrityksen brändiä tai parantaa asiakaskokemusta koulussa, sairaalassa tai jätteen lajitteluasemalla.

Pienten aineistojen avulla tapahtuva asiakasymmärryksen lisääminen lähtee ihmisestä ja edellyttää näkökulman siirtämistä yksilöön ja ryhmiin. Ei siis riitä, että kysymme ”kuinka iloiseksi tulit palvelusta tänään”, vaan ongelmaa on lähestyttävä läheltä ihmistä – hänen arjestaan. Ihmiskeskeisyyttä ja luovaa markkinoiden uudistamista korostavat myös liikkeenjohdon strategit W. Chan Kim ja Renée Mauborge uudessaan kirjassaan ”Blue Ocean Shift”. Ainekset strategiselle siirtymälle siniselle merelle löytyvät pienistä aineistoista.

Small Datan, yksilöiden, yhteiskunnallisuuden ja yhteisöjen avulla tapahtuva markkinointi on ihmiseen menevää.

Tämä on syytä ymmärtää. Finlayson nosti markkinointiin sukupuolten välisen tasa-arvon ja Jukka Kurttila on brändännyt itsestään mainion yhteiskunnallisen keskustelijan. Nämä ratkaisut ovat hyödyttäneet myös Finlaysonin liiketoimintaa. Entisenä tutkijana ja mainosmiehenä Jukka Kurttila tietää mistä narusta vetää. Myös Valio ja Kesko ovat käynnistäneet yksinäisyyteen kohdistuvia kampanjoita. Mainostajien liiton toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki on sanonut, että yritykset näkevät markkinoinnin strategisena ja kokonaisvaltaisena asiana. Tähän liittyy myös alati laajeneva yhteiskuntavastuu.

Ympäristövastuu ja kiertotalouden ratkaisut ovat nykyään erottamaton osa liiketoimintaa, jota myös kuluttajat arvostavat. Vuosi 2018 on laajan yhteiskuntavastuun, Small Datan ja yhteisöllisyyden realisoitumisen ensimmäisen vuosi. Tätä tavoitetta tukee myös RESET-palvelu.

 

 

Jarkko Tirronen, YTT

RESET-palvelun kehittäjä

Lue lisää Jarkon ajatuksia blogista