Työystävyys ravistelee irti epävarmuudesta

Jätän auton Ison ompun parkkihalliin ja lähden paikallistamaan Outia, Kramin Dame Content Ednaa. Meillä on lounastapaaminen yhteistyön aloittamisesta. Tapaaminen on mulle merkityksellinen: on perjantai 5.5.2017 – mun ihkaeka työpäivä täysipäiväisenä yrittäjänä. Toivon pääseväni osaksi kuulemani mukaan rentoa ja asiantuntevaa porukkaa – siis juuri sellaista, johon haluaisinkin kuulua.

Ajattelin ennen tapaamista, ettei alkuvaiheessa oleva yrittäjä varmaan kovan luokan toimistolta pahemmin keikkaa saisi. Jotain näyttöjä mulla jo oli, mutta itseluottamusta puuttui. Valmistauduin parhaani mukaan tapaamiseen kertoakseni, mitkä duunit mua sytyttää ja toivoin tekeväni edes jonkin tason vaikutuksen – siis saavani pientäkin keikkaa yrittäjyyden alkumetreille.

Aika kivastihan siinä lopulta kävi 😉

Ekaan Kram-asiakkuuteen pääsin mukaan syksyllä 2017, kun löytyi sopiva yhteinen toimeksianto. Pidin aloituspalaveria Skypellä Outin kanssa Halloween-meikit naamassa. Sen jälkeen tipahti pari muuta keikkaa (meikeistä huolimatta) ja pääsin tutustumaan paremmin muihinkin kramilaisiin. Taisin onnistua töissäni, sillä sain taas seuraavan ja sitä seuraavan casen työpöydälleni.

Suurin osa keikoista oli alkuun puhtaita sisällöntuotantotöitä. Itseluottamus ja suhde Kramiin kasvoivat, kun asiakaskeikat saatiin onnistuneesti toteutukseen ja asiakkailtakin tuli kiitoksia ja kehuja. Pikkuhiljaa toimeksiannot kasvoivat isommaksi yhteistyöksi: yksi artikkeli muuttui viideksi, uutiskirje strategian sanoittamiseksi, ja niin edelleen. Sittemmin ollaan pohdittu jo projektipäällikkyyttä.

Oho. Muhun luotetaan!

Aloin nähdä omat vahvuuteni ja tajuta, miten ne parhaiten voisi linkittää kramilaisten vahvuuksiin meidän yhteisten asiakkaiden hyväksi. Epävarma, kyyninen yrittäjänalku minussa lakkasi piipittämästä. Tilalle nousi itsevarma, kunnianhimoinen ja idearikas kollega, joka haluaa kasvattaa yhteistyötä kumppanina, ei alihankkijana.

Kram ei ole perinteinen markkinointitoimisto, joka ostaa alihankkijoilta palveluita ad-hoc-tarpeisiin. Sen toiminta perustuu kumppaniverkostomalliin, jossa keskiössä on oikean tekijän ja asiakkaan kohtaaminen ja kumppanuuden rakentaminen asiakkaan tarpeisiin peilaten.

Keskinäisen luottamuksemme kasvu on tuonut lisää vastuuta, mikä inspiroi mua yrittämään kovemmin. Jaan asiakkuuksista syntyvät ideat Kramin asiakasvastaaville, jotta niistä kehittyisi ideaa suurempia toteutuksia. Vinkkailen kramilaisista asiakkailleni, joiden tarpeisiin oma osaamiseni ei syystä tai toisesta vastaa. Suosittelen omia kollegoitani, kun jonkun osaaminen sopisi Kramin porukan jatkoksi.

It’s the #aissaatana way.

Jaa miksi juuri Kram?

Näin kumppanin näkökulmasta kramilaisessa työyhteisössä on ainakin 10 asiaa kohdallaan – and then some:

  1. Asiakas saa toimialaansa sopivimman kombon tekijöitä. Heistä näkemyksineen tulee ryhmä timanttisia taitajia, jotka ratkovat asiakkaan haasteet laadukkaalla, reippaalla ja suoraselkäisellä tekemisellä.
  2. Kramilaisen proikkarin valvovan silmän alla projektit hoidetaan alusta loppuun tyylillä. Jos toteutus ei vastaa ruotsinkielisen lifestyle-ohjelman tasoa, homma korjataan.
  3. Briiffit ovat selkeitä, kokonaisuudet on helppo hahmottaa ja tarjota. Jos eivät ole, ne selvitetään yhdessä.
  4. Tekijän työtä ja työn vaatimuksia ymmärretään. Työstä saa arvoisensa korvauksen ja työlle annetaan riittävästi aikaa.
  5. Työystävän jaksamisesta pidetään huolta. Deadlinet sovitaan yhdessä ja työkuormaa ei kasvateta liian suureksi. Tarvittaessa kollegaa jeesataan. Viikonloppu- tai iltatyöt eivät kuulu vaatimuksiin, jos ei niitä itse halua tehdä.
  6. Kramilainen ei jämähdä, se kehittyy aina. Sparrailu ja ideoiden heittely kuuluvat toimintakulttuuriin.
  7. Kramilainen on innoissaan omalla tontillaan. Yhteisestä intoilusta syntyy tonttirajat ylittävä näkemys, josta kumpuaa herätteleviä oivalluksia.
  8. Vastuuta annetaan niin paljon kuin sitä jaksaa kantaa. Kun on osoittanut olevansa luottamuksen arvoinen kumppani, pääsee ylittämään itsensä uusissakin tehtävissä.
  9. Tunteet ovat sallittuja työystävien kesken. Joskus kiroillaan epäonnistumisia ja työhaasteita, toisinaan kikatellaan lapsellisuuksille vedet silmissä. Yksin ei tarvitse märehtiä eikä nauraa.
  10. Kilpailijalle pyllistely on ihan nounou. Kramilainen verkosto täydentää toistensa osaamista ja tarjontaa. Muut oman alan tekijät eivät ole uhka, vaan yhteistyömahdollisuus.

Kumppanuudessa mulle loppujen lopuksi kaikista tärkeintä on luottamus. Se on pohja kollegan työn kunnioitukselle ja yhdessä kehittymiselle. Se on tae, että duunit hoidetaan ajallaan, totutulla pieteetillä, eikä kollegaa jätetä yksin huolien tai huonojen vitsien kanssa. Se on lupaus ravistella irti epävarmuudesta, tsempata ja sparrata. Se on tahto jakaa hyvät ideat ja tehdä niillä bisnestä meille ja asiakkaille.

Inhoan itseäni vähän, kun käytän tätä ärsyttävää trendikästä ilmaisutapaa, mutta kirjoitan sen silti: #työystävät best <3

– Elina Mäkinen, Creebo

Photo by Simon Maage on Unsplash