Tylsä kertakäyttöterä on huono viestinnässä

Rakastan aivan kamalan huonoja ja karvat pystyyn nostattavia analogioita. 🙂 Tämä tuli mieleen sen luontaisessa käyttöympäristössä, eli suihkussa.

Miten muuten suihkussa kirjoitetaan blogia? Siitä lopussa niille jotka eivät pääse homman kanssa alkuun.

Johtajan tärkein väline muutoksessa, viestintä, on vähän niinku höyläämistä. Sitä täytyy tehdä säännöllisesti, tai alkaa vanhan asenteen, toimintamallin sänki nostaa päätään. Kaikki jotka höyläävät, tietävät että sänki on välillä todella itsepäinen. Jotkut väittävät että se heikkenee säännöllisellä työllä. Noh, uskon että tarvitaan myös järeämpiä työvälineitä.

Kun johtajalla on jokin muutos läpivietävänään, hänen tulisi kommunikoida siitä terävästi ja säännöllisesti. Mutta samalla terällä höylääminen on vaarallista. Se tylsyy nopeasti ja tylsän terän käyttö voi johtaa inhottavaan punoitukseen ja sisäänpäin kääntyneisiin ajatuksiin. Siihen, että ihmiset eivät inspiroidu viestistä vaan turtuvat sen toistoon ja haavoittuvat tylsän terän hinkkaamisesta.

Siksi olisi hyvä olla pussillinen teräviä teriä. Siis valikoima erilaisia tapoja höylätä samaa tarkoitusta perille. Terävyys tosin vaatii kiteytystä siitä suuresta tavoitteesta. Ja sen pilkkominen yksittäisiksi teriksi vähän suunnitelmallisuutta ja välineitä. Joka on ihan ammattilaisen hommaa.

Käsikään ei saisi kamalasti täristä. Tulee muuten rumaa jälkeä. Nilkat verillä on kurja olla. Siihenkin löytyy ammattiapua.

 

Toinen esimerkki kamalan huonosta analogiasta on muuten  metaforani mustasta matosta keittiössä.
Jos asiakaskokemus aiheena sytyttää, saatat miettiä mittaamisen sykliä ja tarvita mustaa mattoa.

Kammottavia, mutta kivaa aivo- ja sanajumppaa. Ja takana ajatustakin. Saatko kiinni?

Muutos johdettavana, tarvitsetko teriä?

 

Ja sit se kirjoitusmetodi suihkuun – tai vaikka autoon.

1) Saat ajatuksen. Voisiko tuosta kirjoittaa –> kyllä!
2) Pohdit mikä ajatuksessa on keskeistä ja mihin se liittyy omassa osaamisessasi
3) Mietit mikä on pointtisi, eli se mihin olisi luontevinta lopettaa
4) Mietit mikä olisi kiva tapa aloittaa. Sellainen joka liittyy lopetukseen ja sitoo tarinan kokonaisuudeksi.
5) Mietit mitä keskeistä tuossa välissä tapahtuu
6) Kirjoituksen runko on valmis


7) Kun olet päätynyt lopulta tietokoneesi ääreen, kirjoitat pois.