Taistele! Mutta sissin lailla

Oman työn merkityksen perusteluun näyttäisi kuluvan lohduttoman paljon markkinoijan työaikaa. Sen taistelun voisi lopettaa kokonaan, sillä liiketoiminnan kriittisimmät järjestelmät ja prosessit ovat jo markkinoinnin ja viestinnän pöydällä. Siellä ovat asiakas, palvelukokemus ja näkyvä arvo. Mitä, miten ja miksi.

Miksi markkinoinnin pitäisi tehdä ihmeitä hetkessä, kun myynti voi vatuloida vuositolkulla? Tai tuotetta voidaan kehittää ihan jollain muulla mitalla kuin sprinteissä?  Onko markkinointi itseasiassa sodassa? Taisteluita on nimittäin niin monella tantereella ja niitä on ollut jo pitkään. Ehkäpä markkinointi-ihmisen olisi lopetettava taistelu. Alettava kylvää toisenlaisia lääkkeitä.

Voisi alkaa auttaa, opettaa ja palvella

Miten onnellisia myyjät olisivatkaan, jos heidän virtuaaliselle tai fyysiselle työpöydälleen ilmestyisi tietoa kiinnostavista tyypeistä, ideoita keskustelun avaamiseen, läpivientiin sekä jälkihoitoon. Miten paljon helpompaa olisikaan perustella ratkaisuja, kun olisi käytössä läjä tuoreita esimerkkejä onnistumisista.

Ehkä johtoryhmä ilahtuisi jos kokouksen aluksi pyörähtäisi käyntiin näyttävä ja informatiivinen videoesittely yrityksen markkinatilanteesta. Powerpointtiin olisi koottu muutama relevantti case maailmalta, asiakasterveisiä ja uusinta tietoa siitä, millaisia asioita asiakkaat pähkäilevät antamassaan vapaassa tekstipalautteessa. Ehkä apua olisi uusimmista tilastoista yrityksen omien kanavien alati kasvavista kävijämääristä sekä tuoteitusta liideistä.

Kannattaisin bätläämisen sijaan tulosten tekemistä kaikessa hiljaisuudessa. Yllättämistä. Sen kuuluisan waun aiheuttamista sisäisesti. Kokeilisin sisseilyä, jos olisin sinä.