Sinun ja minun tarinat

Kiinnostavatko sinua minun tarinani?

Sinähän tiedät kyllä, että haluan myydä sinulle pakettiauton / urheilutrikoot / suolakurkkua / pastilleja / porakoneen… Minä taas tiedän, että sinä mielelläsi ajattelet olevasi rationaalinen kuluttaja ja vertailet painepesurien keskeiset ominaisuudet ennen ostopäätöstä. Haluat kokeilla, istuuko lenkkarin lesti vähän hassunmuotoiseen jalkaterääsi ja antaako se riittävsti tukea jalkasi lievään ylipronaatioon. Etkä niinkään piittaa kahvinkeittimesi teknisistä ominaisuuksista, mutta haluat sen yksityiskohtien olevan harjattua terästä, koska sitä on keittiössäsi muutenkin.

Minulle on opetettu, että sinulle täytyy kertoa tarina, joka vetoaa tunteisiisi – ja se saa sinut valitsemaan minun markkinoimani lenkkitossut, vaikka pronaatiotuessa olikin vähän toivomisen varaa. Sillä kaikesta huolimatta olet tunteva olento, jonka limbinen järjestelmä kaappaa salakavalasti vallan, kun näytän sinulle kuvia suurisilmäisistä koiranpennuista, kerron sydäntäsärkeviä tarinoita perheiden uudelleenkohtaamisesta, kuvitan silmiesi eteen mansikit nautiskelemassa elämästä alkukesän heleänvihreillä vainioilla.

Ja niinpä sinä olet päätyvä hölkkäämään epäsopivissa lenkkitossuissa, matkaat jouluksi kotiin, eikun Teneriffalle, sinivalkoisilla siivillä vaikka ympäristöomatunto kolkuttaa, ja hörppäät palan painikkeeksi sellaisen vapaan lehmän maitoa, joka ei tosielämässä aurinkoa pääse näkemään – paitsi ehkä lyhyehköllä talutusmatkalla teurasautoon. Vai kuinka?

Minä en väheksy tarinoiden merkitystä. Hyvä tarina todellakin vetoaa tunteisiin – ja jää takuulla mieleen paremmin kuin lista ominaisuuksia.

Silti olen sitä mieltä, että markkinointi on melkoisessa murroskohdassa – ja kaikki eivät sitä vieläkään ymmärrä.

Murros ei kuitenkaan ole sitä, että faktoilla olisi valtavasti entistä suurempi painoarvo. Faktat ovat aina olleet tärkeitä. Toisille ihmisille tärkeämpiä kuin toisille. Joissain ostopäätöksissä tärkeämpiä kuin toisissa. Ja faktat toisinaan myös jyräävät löysät sepitteet, ehkä helpommin nyt kuin eilispäivänä.

Se iso murros on se, että markkinoinnin tekijää pitäisi kiinnostaa enemmän sinun tarinasi, ostaja. Mitä sinä olet tekemässä, mistä olet tulossa, minne olet menossa? Mitä suurta tai pientä haluat saada aikaan?

Ja… …kuinka voin auttaa sinua?

 


Kuva Kevin ErdvigUnsplash