En tiedä millaisen markkinointiosaajan palkkaisin

Tällä kertaa tiedät mitä etsit, kenet kannattaa palkata ja miksi. Autamme määrittelemään profiilin, valitsemaan osaamisen ja suunnittelemaan onboardingin. Toimimme sinulle tutun rekrytointiprosessin tukena.

Mitä markkinointiroolin määrittelyssä tulisi ottaa huomioon?

  1. Valitse tarjooma. Olet työn tarjoaja.
  2. Määrittele tarvittava osaaminen. Digi ei ole osaaminen.
  3. Määrittele haluttu persoona. Tulee ihmisten kanssa toimeen ei ole persoona.
  4. Määrittele tiimirooli. Toimii tiimissä ei ole rooli.
  5. Määrittele mittarit. Tuottaa liidejä ei ole mittari.
  6. Määrittele polku. Johtaja ilman vastuuta ja valtaa ei ole johtaja.
  7. Ota yhteyttä, jos tarvitset roolin määrittelyyn apua

Näin valmistaudut rekrytoimaan markkinointiosaamista. Modernissa markkinoinnissa kaikki pelaajat eivät välttämättä ole saman y-tunnuksen alla, joten samaa ajattelua voi soveltaa myös ydinkumppaneiden rekrytointiin.

Lue lisää >

Tavoitteet

Kun valmistellaan markkinoinnin rekytointia, on ensin tunnistettava tavoitteet jonka ympärille organisoidutaan. Mitä tarkempi kuvaus tavoitteesta, sen parempi. Tässä esimerkki.

Tavoitteena on tuottaa myynnille liidejä.

Tavoitteena on hankkia ajantasaista tietoa xx segmentin asiakkaiden ostomotivaatiosta ja ostamisen esteistä, sekä valmistella ja toteuttaa sellaiset sisällöt ja palvelukanavat, joiden avulla houkutellaan xx segmentin asikkaista xx kpl kuukaudessa dialogiin myynnin kanssa. Tästä uskomme myynnin voittavan xx % todennäköisyydellä uusia asiakkaita, joille onnistuneista projekteista tehdään referenssitarinat myynnin käyttöön.

Maturiteetti

On äärettömän tärkeää tunnistaa ja tunnustaa yrityksen maturiteetti suhteessa markkinointiin, erityisesti jos odotetaan merkittäviä tuloksia esim. digitaalisista kanavista. Maturiteetissa on kyse siitä tasosta, jolla yrityksessä on tähän asti toimittu.

  • Millaiset ovat markkinoinnin prosessit? Onko niitä kuvattu?
  • Miten valmistellaan, työskennellään ja tehdään päätöksiä?
  • Miten toimintaa mitataan?
  • Onko aiempia onnistumisia tai epäonnistumisia dokumentoitu?
  • Millaisia työkaluja on käytössä?
  • Onko kumppaneita, miten heitä johdetaan?
  • Miten osaamista kehitetään?
  • Miten viestintä toimii?

Maturiteettimallistamme löytyy kattava kirjoitus täältä.

Osaaminen ja sen arviointi

Millaista osaamista tarvitaan suhteessa tavoitteisiin ja miten sitä arvioidaan? Me teemme asiakkaillemme roolimäärittelyn rekrytoinnin pohjaksi.

Strateginen ajattelija, joka taittaa esitteet, hoitaa somen, ottaa valokuvat, kirjoittaa artikkelit ja taittelee servetit kaikissa kissanristiäisissä on yrityksen kannalta lottovoitto, mutta ei duunina hääppöinen. Joten sen arvioimiseen mitä osaamista yritys todella tarvitsee kannattaa käyttää aikaa.

Tiimirooli ja kysymykset organisaatiosta

  • Kuuluuko markkinointi myyntitiimiin?
  • Onko markkinointitiimissä muita? Mikä on työnjako?
  • Miten paljon tehdään itse ja ostetaan kumppaneilta?
  • Kuka on markkinoinnin tärkein työpari sisäisesti?
  • Missä työryhmissä/hankkeissa markkinointi on mukana?
  • Miten järjestelmätarpeista ja -hankinnoista päätetään?
  • Kuka omistaa asiakasdatan?
  • Onko markkinointi johtoryhmässä? Kenelle raportoidaan ja miksi?

Mittaaminen

  • Millaisella aikajänteellä tavoitteisiin tulee päästä?
  • Millainen on yrityksen mittaamisen kulttuuri?
  • Mitkä ovat markkinoinnin KPIt?
  • Millaista mittaamisosaamista markkinoinnilta odotetaan?

Kehityspolku

Onko markkinointiroolissa mahdollisuus kasvaa ja kehittyä tai siirtyä muihin rooleihin talon sisällä? Onko kyseessä ehkä entry-level -tehtävä, jota voi itse osaamisen ja tulosten kautta draivata eteenpäin?

PALVELUMME REKRYTOINNEISSA

Emme edes yritä korvata rekrytointikonsulttia, joka arvioi sopivien kandien tehtävään ja organisaatioonne psykologin tai rekryammattilaisen pätevyydellä. Sen sijaan täydennämme rekrytointiprosessia tehtävään liittyvällä substanssiosaamisella + markkinointituella tarpeen mukaan.

Lyhyesti rekrytointituesta

Kun valmistelut on tehty autamme löytämään sopivat ehdokkaat markkinointitehtävään. Palvelumme voi koostua näistä palasista:

  • roolinmäärittely ja tekijäprofiili
  • ilmoitustekstin runko + oheismateriaalit
  • rekrytointimarkkinointi
  • ennakkotehtävän laadinta
  • osaamisarvioinnit tai osallistuminen haastatteluihin
  • valinnan konsultointi

Lyhyesti onboardingista

Perehdyttäminen on yksi onnistuneen rekrytoinnin tärkeimmistä vaiheista. Voimme auttaa henkilön onboardingissa ja toimia mentorina uudelle ihmiselle jos meillä on riittävä kuva tehtävän vaatimuksista ja organisaation tavoitteista.

Rekrytointi verkostostamme

Meillä on kattavan kumppaniverkostomme lisäksi jatkuvasti päteviä markkinointi- ihmisiä ”linjoilla” jotka hakevat uutta suuntaa uralleen. Pyrimme luomaan heille kontakteja asiakkaisiimme ja kumppaneihimme suoraan. Kysy rohkeasti vinkkiä!

Jos tiedät henkilön, joka voisi olla uuden edessä, vinkkaa meistä hänelle ja pyydä ottamaan yhteyttä vaikkapa Riinaan LinkedInissä.

Kun asiakkaamme saavat oikeat henkilöt oikeisiin hommiin, kaikki voittavat.

 

Jutellaanko?

Juodaan vaikka kahvit ja kerro,
kuinka voimme auttaa sinua.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.