Teemme kyllä markkinointia, mutta on vaikeaa arvioida, teemmekö oikeita asioita

Autamme tunnistamaan liiketoiminnan keskeiset kehitysteemat, sekä määrittelemään ja aikatauluttamaan toimintakaudelle kriittiset kokonaisuudet sekä niille tärkeimmät mittarit.

Kun yrityksen prosesseja tutkitaan tai auditoidaan, markkinoinnilla on harvoin mitään toimintamallia tai prosesseja kuvattuna. Siihen on monenlaisia tekosyitä, jotka johtavat siihen että tekemisellä on heikot edellytykset olla läpinäkyvää, kehittyvää ja mitattavaa. Autamme arvioimaan organisaation markkinointimaturiteetin sekä tekijöiden kyvykkyyden.

Irrallinen operaatiokeskus

Joskus markkinointi tekee ad hoc kaikenlaista mitä työpöydälle työnnetään, tai se on jonkun sivuduuni. Silloin on syytä pohtia menetettyjä mahdollisuuksia. Liian monen markkinoinnin tekijän tai tiimin syntinä on irrallisuus. Se on pahimmillaan irrallaan liiketoiminnoista, asiakkaista ja numeroista. Tällöin tekeminen tai sen tulokset eivät näy muille.

Aivan kuten muitakin suunnittelu- ja tuotantotöitä, markkinointia voi tehdä vakioitujen prosessien ja ketterän kehittämisen konbinaatiolla. Edellyttäen että perusasiat ovat kunnossa.

Helppo tarkistuslista markkinoinnin itsearviointiin on viiden kysymyksen mittainen:

  • ovatko tavoitteet ja odotukset markkinoinnille selvät?
  • toimiiko sisäinen yhteistyö markkinoinnin onnistumisen tukena?
  • onko tehtävät asiat priorisoitu ja paketoitu kokonaisuuksiksi?
  • rullaavatko rutiinit vai vaativatko ne aina isosti resursseja?
  • palvelevatko mittarit liiketoimintaa?

Työskentelytapaselvityksemme sekä materiaaliauditimme avulla selviää, mikä markkinoinnin tila on. Haluatko tietää?

Lue lisää >

Toimintatapaselvitys

Olemme kehittäneet työpöytämallin, joka on markkinointityön kehikko. Työpöydällä on yhdeksän osiota, joilla jokaisella on organisaatiosta riippuen erilainen painoarvo. Selvityksemme avulla muodostetaan markkinoinnin tilannekuva.

Kun meillä on käsitys tilanteesta, on mahdollista

  • tunnistaa markkinoinnin todellinen rooli ja mittarit
  • tunnistaa helposti muutettavat asiat (quick wins)
  • kytkeä tekemisen organisaation vuosikelloon, ja strategisesti tärkeimpiin hankkeisiin
  • tunnistaa ja ottaa käyttöön parhaita käytäntöjä
  • antaa työkaluja valmisteluun, priorisointiin ja sisäiseen viestintään
  • rakentaa sujuvaa markkinointiarkea ja hallittuja kokeiluja itse tai hyvien kumppanien kanssa
  • rakentaa yhteistyötä esim. myynnin tai asiantuntijoiden kanssa

Miksi tilanne tulisi selvittää?

Tekemistä voi parantaa vain sen todellisesta tilasta käsin ja tuloksia vain jos tietää mistä ne syntyvät. Markkinoinnissa yleisin tapa kehittää asioita on panna kumppanit vaihtoon. Se ei auta, jos kotipesä on siivoamatta.

Tee päätös, että kasvatat oman organisaatiosi markkinoinnin maturiteettia ja suunnista kohti ennakoivaa, hallittavaa ja hyvinvointia lisäävää työpäivää. Me autamme!

 

 

 

Jutellaanko?

Juodaan vaikka kahvit ja kerro,
kuinka voimme auttaa sinua.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.