Modernin markkinoinnin mahdollisuuksia ei hyödynnetä meillä

Tarkistetaan perustukset ja laaditaan yhdessä business case johdolle. Autamme rakentamaan näkemystä markkinasta, asiakkaista ja tulevaisuuden nousevista trendeistä – sekä teknologian ja toimenpiteiden valitsemisessa tästä näkemyksestä käsin.

Modernin markkinoinnin hankkeet liittyvät usein myyntiin ja liidien generointiin sekä uusista että vanhoista asiakkaista. Yleisenä riskinä on että tavoitellaan kiireellä pikavoittoja ja tainnutetaan kiinnostuneetkin asiakkaat joko liiallisella viestinnällä tai huonolla jälkihoidolla. Tai liikkeelle lähdetään väärällä tarjoomalla.

Moni yrittää modernisoida markkinointia kuorruttamalla sitä kauniilla järjestelmillä ja hyvillä käyttöteorioilla, mutta ne ovat silkkoa sisältä. Modernius ei ole koneen rakentamista vaan oikeanlaista organisoitumista, jaettuja käytäntöjä ja vahvaa yhteispeliä tiedon vetämänä, sisältöjen soittamana.

Jos sinua kiinnostaa markkinoinnin modernisointi, joudut todennäköisesti aloittamaan perusasioista. Ne ovatkin parasta ja saisivat tulla taas muotiin. Ja kyllä, automaatiollekin on paikkansa.

Lue lisää >

Mitä minulta odotetaan?

Moderni markkinointi organisoituu tavoitteiden ympärille ja kehittää tarkoituksenmukaisen tekemisen kautta liiketoimintaa. Tavoitteet ohjaavat sitä mitä tehdään ja mitataan. Markkinointi pystyy rakentamaan mekanismeja myyntityön eri vaiheisiin, jos vain tahtotila on selkeä. Markkinointi ei ole enää myynnin tukitoiminto, vaan tavoitteet ovat yhteisiä.

Tavoitteiden asettaminen on yksi tärkeimmistä työvaiheista, jossa tulisi kiinnittää erityisesti huomiota siihen, miten tavoitteet ohjaavat toimintaa. Tayloristisen suunnittelu ja toteutus -ajattelun sijaan, käyttöön voidaan ottaa esim. OKR-malli, jossa ideana on lukita tavoitteen alle ne avaintulokset, joita tekemisellä tavoitellaan. Tällöin riski, että tehtävistä tulisi tavoitteita poistuu. Jos sinua mitataan toimenpiteillä, on se syytä korjata mahdollisimman pian.

Rakennamme asiakkaillemme tavoitteista ja avaintuloksista johdettuja mittaamisketjuja, jolloin emme myöskään mittaa vain yhtä kohtaamispistettä sokeasti. Koko ketju avataan vaiheineen liiketoimintavastuuta kantaville ihmisille business-casena, mutta toimenpiteitä ei lukita, eikä niitä päätetä mielipiteiden perusteella. Jos kiteytystä, ja tapaa tuottaa suunnitelmallisesti sisältöjä ei vielä ole, autamme sen kanssa ensin.

Jos tavoitteiden määrittely kiinnostaa, varaa siihen Riinan kanssa sparraussessio.

Mistä olen valmis ottamaan vastuuta?

Saumattoman yhteistyön avaintekijä on se, että vastuu on jaettu. Tämä tarkoittaa usein markkinoinnille uudenlaista roolia. Ei voida enää sanoa, että ”en mä pysty vaikuttamaan siihen miten myynti myy”, kun ollaan osa ketjua.

Sisällöt, joiden varassa asiakkaat löytävät haluttuja palveluita tai tuotteita ovat luonnollisesti markkinoinnin vastuulla, kuin myös niiden jakelu. Mutta yhä vahvemmin tulisi ottaa vastuuta tuloksista, eli konversioista. Se on mahdollista vain jos on näkymä tai näkemystä markkinasta. Tässä markkinoijat tekevät tyypillisesti itse ratkaisunsa jäädä bäkkärille.

Autamme hahmottamaan tapoja ottaa asiakasymmärrystä haltuun tai toteutamme kanssasi syvähaastatteluja, asiakastapaamisia tai vaikkapa customer advisory board-tapaamisia. Hankimme tietoa jonka varassa on helpompaa toimia: tehdä päätöksiä kohderyhmistä, tarjoomasta ja viesteistä. Näiden tietojen valossa tehtyjen havaintojen esitteleminen johdolle voi myös vahvistaa markkinoinnin asemaa.

Autamme myös CRM-järjestelmiin liittyvissä haasteissa kumppaniverkostomme avulla. Markkinoinnin näkymä on laitettava kuntoon ja jos (kun) data on kohtuullisen kuralla, siihen on saatava järjestys. Ei ole tavatonta, että markkinoinnilla on datasta isompikin omistajuus.

Mitä voin automatisoida?

Olet ehkä miettinyt automaation käyttöönottoa tai teillä on jo järjestelmäinvestointi tehtynä. Mietit ehkä

  • mihin kaikkeen automaatiota voi ja kannattaa hyödyntää
  • miten automaatiotyönkulut toteutetaan käytännössä
  • mitä rakenteita pitää uudistaa
  • mitä osaamista pitää hankkia

Pohdinnat palautuvat alkuun: mitä tavoitellaan? Etsitkö arkeesi helpotusta jo toimivien manuaalisten työvaiheiden automatisoinnilla? Haluatko helpottaa  sosiaalista myyntiä tai rekrytointimarkkinointia? Haluatko parantaa asiakaspitoa tarjoamalla asiakaspalvelulle välineitä?

Mahdollisuuksissa ei ole rajoja ja himmelin rakentaminen on helpompaa kuin koskaan aiemmin.

Kun tavoitteet ovat selvät, autamme toteuttamaan pieniä askelia haluttuun suuntaan. Hankitaan ensimmäinen liidi tai rakennetaan ensimmäinen asiakaspidon polku. Aloitetaan vaikka kotisivujen pienistä konversioista tai sähköpostiviestinnän tehostamisesta. Etsimme verkostostamme sopivan teknisen toteutusosaamisen tai muun tarvittavan avun.

Me emme ole sitoutuneet HubSpotiin, Eloquaan, Active Campaigniin, ClickDimensionsiin, Pardotiin/ Salesforce Marketing Cloudiin tai muihinkaan työkaluihin. Osaajamme tuntevat työkalut ja tutkivat mitä ne ovat syöneet.

Me olemme sitoutuneet modernin markkinointiosaamisen kasvattamiseen ilman ihmetemppuja, perusasioita rakastamalla.

Mistä kaikki tämä osaaminen?

Kramin verkostossa on yli 200 tunnistettua osaajaa. Sovitamme oikeat taidot ja tyypin asiakkaan tilanteeseen, numeroihin ja ihmisiin.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jutellaanko?

Juodaan vaikka kahvit ja kerro,
kuinka voimme auttaa sinua.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.