Markkinointi nähdään meillä toimenpiteinä, ei osaamisena

Autamme sinua rakentamaan näkyvyyttä markkinoinnin tuloksiin. Meiltä löytyy työkaluja organisaation laajuisen yhteistyön johtamiseen.

Markkinointi ei ole markkinointiviestintää

Yritys ja sen myynti tarvitsevat markkinointia, koska myyntikin on markkinointia. Silti markkinointi nähdään erityisesti btob-organisaatioissa pelkästään markkinointiviestintänä. Tuon lokeron kautta markkinointi on helppo vastuuttaa tekemään yksittäisiä markkinointiviestinnän toimenpiteitä.

Markkinointi tarvitsee muskeleita. Sen tehtävänä on olla empaattinen: kuunnella ja ymmärtää asiakkaita. Tämän ymmärryksen avulla markkinointi vaikuttaa  strategisiin markkinavalintoihin ja käynnistää toimintaa, joka johtaa myyntiin, asiakaspitoon ja hyvään maineeseen.

Autamme markkinoinnin roolin ja tehtävien määrittelyssä liiketoiminnan tavoitteiden mukaisesti, työpöytämallimme avulla. Rakennamme yhdessä ohjausmallin, jossa yhteistyölle tärkempien sidosryhmien kanssa syntyy raamit. Hankkeistamme tekemisen, jolloin sille syntyy aikataulu, vastuunjako ja mittauspisteet.

 

Lue lisää >

Hankkeet, joita draivataan asiakastiedolla liittyvät usein myyntiin ja liidien generointiin sekä uusista että vanhoista asiakkaista. Myynti haluaa liidejä, mutta ei välttämättä ole hanakasti jakamassa markkinoilta keräämäänsä tietoa.  Tähän tarvitaan jaettuja käytäntöjä ja vahvaa tahtoa yhteispelistä.

Markkinoinnin ja myynnin yhteistyö, pehmeä ja kova?

Yhteistyö on totta silloin kun tiedonhankinta ja sen pohjalta tehty ajattelu siitä, keitä asiakkaat ovat, miksi he ostavat, millaisin keinoin heidät löydetään ja millaisella työnjaolla houkuttelu tehdään yhdessä. Tiimityöhön kannustavasta kulttuurista, hyvästä sanoituksesta tai ajantasaisesta asiakastiedosta CRM:ssä ei toki ole haittaa.

Myynnin kanssa työskenteleminen on markkinoinnille palkitsevaa, jos matikka on yhteistä. Liidien laatu tai materiaalien käytettävyys ei ole luottamuksen esteenä, jos yhteinen ymmärrys on saavutettu ja työtä tehdään rinnakkain samassa funnelissa.

Jotkut väittävät, että myynti on kuollut ja että nykyisin ostajat etsivät itselleen sopivan kumppanin. Tuota väitettä ei voi sokeasti allekirjoittaa, sillä yritysten välisessä kaupankäynnissä luottamus on edelleen kovaa valuuttaa. Mutta onhan myynnin valmistelusta toki siirtynyt suuri vastuu markkinoinnille. Myynti ei enää hallitsekaan ensikontaktia, vaan se on eri tavoin digitaalisten välineiden värittämä.

Mitä paremmin ostajaa voidaan palvella ennen kuin myyjä astuu kuvaan, tai niissä väleissä jolloin myyjä ei ole paikalla, sitä varmemmin ollaan shortilla. Markkinointi pystyy rakentamaan mekanismeja myyntityön eri vaiheisiin, jos vain tahtoa on. Kaikki lähtee luottamuksesta, vastuunkannosta ja kyvystä nostaa pöydälle epäkohtia. Markkinointi ei ole enää myynnin tukitoiminto.

Jos markkinointi on valmis ottamaan lisää vastuuta asiakastuloksista, me autamme.

Ongelmana on myös se, että markkinoijat ovat liian harvoin suorassa kontaktissa asiakkaiden kanssa. Tämä heikentää monen markkinointiosaajan näkemystä markkinasta ja samalla omaa käsitystä vaikutusmahdollisuuksista. Se näkyy suoraan yhteistyössä. Se on asiakas- ja markkinaymmärryksen osalta epätasa-arvoista. Markkinointi on back office -roolinsa vanki.

Jos yhteistyö on aitoa, alkaa vihdoin toimenpiteilläkin olla merkitystä: ne tuottavat arvoa, joka on mitattavissa osana niitä itseään isompaa kokonaisuutta. Lisäksi markkinointi-ihmisen työ on merkityksellistä. Se on kiinni bisneksessä.

Mistä kaikki tämä osaaminen?

Kramin verkostossa on yli 200 tunnistettua osaajaa. Sovitamme oikeat taidot ja tyypin asiakkaan tarpeisiin ja ihmisiin.

Jutellaanko?

Juodaan vaikka kahvit ja kerro,
kuinka voimme auttaa sinua.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.