Pelkuri ei osta

”Ei me osteta palveluita talon ulkopuolelta, kun meillä on sellainen inhouse-kulttuuri”. Kuulin taas vähän aikaa sitten.

Mikäs siinä. Saahan tietoa koulutuksista ja vaikka somesta. Verkko ja kirjasto on pullollaan aineistoa, josta voi opetella vaikkapa digitaalista markkinointia tai liikejuridiikkaa. Ja kokeilemallahan oppii. Eiku siis…eihän tää päde noihin juristeihin, kun niillähän on erityisosaamista. Siinä ei voida kyllä riskeerata.

Kyllähän toi meidän taitavin koodari vääntää noi leiskat, kun se on opiskeluaikoina opetellut photoshoppaamaan ja sit ei tarvii ostaa kalliita visuaalisen suunnittelun palveluita. Ei sillä siihen mene kauaa. Niistä visujutuista osataan kyllä rahastaa, siis värillisistä laatikoista ja palluroista!

Ja hooärrähän menee ihan vaan varmistamalla että soppareissa on kaikki ihmisoikeudet rajattu pois ja että ihmisiä koulutetaan riittävästi (palkatta ja sisäisesti, koska se kuuluu tähän meidän kulttuuriin). Ainiin, no joo, palkkaukseen liittyy kyllä aika paljon niitä pykäliä. Että jotain osaamista on joskus vähän pakko ostaa. Mutta ostetaan sitä tilitoimistolta, kun niitähän me joudutaan joka tapauksessa käyttämään. Ulkoistetaan se riski sinne.

Joo, mut myynti ja markkinointi tehdään kokonaan itse. Se on niin yrityksen corea. Hyvä. Tää on hyvä päätös. Kuka muuten ehtis koodata meille crm:n? Tehdään se vaikka Access-tietokannan päälle, kun sitä osaa kaikki käyttää.

Joo-o. Osaamisen kuuluukin asua yrityksissä.

Mutta että ihan itse osataan kaikki?

Ajattelen erittäin lämpimästi niistä asiakkaista, jotka ovat saaneet ostamisesta näpeilleen. Itse asiassa en tunne juuri ketään joka ei olisi.  Ja ymmärrän tilanteet, jossa taustalla on kokemus ns. haistapaskakonsultoinnista. Siinä on varmaan ollut myös oma tarpeen määritys ihan timanttia.

Haistan pelkoa. Ei osata arvostaa ja ostaa erityisosaamista, pelätään että täydellistä ei löydykään. Laitetaan rahaa johonkin, joka ei sitten olekaan ihan bulletproofia.

Näissä firmoissa on usein vähän sama klangi omien palveluiden myynnin kanssa. Kaikki myy. Nekin jotka ei osaa. Myydään aika halvalla, kun ”eihän kukaan hullu maksa tästä näin paljoa” tai tehdään ihan täydellinen tuote ja sit aletaan myymään sitä. Eiku hei, myydään myös sitä ihan järjetöntä juttua, mitä asiakas halusi ostaa, vaikka ei oikeastaan osata. Vielä.

Se on kuulkaa kokeilukulttuuria karmivimmillaan. Onneksi sopimuksissa on rajattu ihmisiltä kaikki oikeudet pois. Ja onneksi on kirjasto.