Markkinointipäällikkö, tiedätkö mikä on roolisi?

Viestijät-blogissa on käyty keskustelua viestintäammattilaisten alanvaihtohaluista. Vaikka viestintäalalla menee nyt lujaa – ainakin jos mitataan avoinna olevien työpaikkojen määrällä – ProComin, Viesti ry:n ja JAT ry:n teettämän kyselyn mukaan joka kolmas viestintäammattilainen haluaisi vaihtaa alaa.

Siis ei edes työpaikkaa, vaan ALAA.

Syitä? Vauhdikkaasti kasvava ja muuttuva ala johtaa omiin kykyihin kohdistuvaan uskonpuutteeseen. Koetaan, että omaa työtä ei kunnioiteta. Kilpailu työpaikoista on kovaa, mediapuolelta valuu jatkuvasti nimekkäitä toimittajia viestinnän puolelle. Osa kokee alan pinnalliseksi.

Vastaukset ovat hyvin tutun kuuloisia. Me selvitettiin viestintä- ja markkinointialan ammattilaisten tunteita viime vuonna. Yksinäisyys ja tuen puute työn sisältöjen kanssa oli silmiinpistävää: 72 prosenttia kyselyymme vastanneista koki yksinäisyyttä työssään vähintään kuukausittain. 40 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että työ toisessa organisaatiossa olisi kiinnostavampaa kuin oma nykyinen työ.

Pysäyttävää. Ja aika vahva viesti näiden ammattilaisten esimiehille.

Esimiehet ovat hukassa yhä kasvavien osaamisvaatimusten kanssa eivätkä osaa johtaa saati tukea alaisiaan.

Toinen iso asia on rooli, minkä Elina Melginkin otti yllä linkatussa blogauksessaan esille. Väitän, että aika harvassa organisaatiossa viestintä- ja markkinointiammattilaisen rooli on määritelty oikein. Tyypillisesti markkinointipäällikön työpöydällä on ihan kaikkea käyntikorttien tilauksesta ja pikkujoulujen järjestämisestä markkinointi- ja viestintästrategian laatimiseen. Ja kaikkea siltä väliltä. Työtehtävien kirjo on tolkuttoman laaja. Ei kukaan pysty hanskaamaan kaikkea yksin!

Kannattaisiko pysähtyä ja miettiä, mikä se oma toimenkuva onkaan? Jos palaset on hukassa, ne pitää pistää paikoilleen. Ymmärtää, että minun ei tarvitse osata kaikkea itse.

Apua on tarjolla.

 

Edit: Lisätty tieto, että Viestinnän ammattilaiset 2017 -kyselyn tilaajina olivat ProComin lisäksi myös Viesti ry ja JAT ry.