Markkinointikonsultti voisi olla enkeli

Markkinointiviestintäosaamisen myymisessä ja enkelisijoittamisessa on paljon samaa. Päätöksentekoroolit vain ovat lähes aina eri päin ja raha liikkuu eri suuntaan. Ehkäpä asiakkaana saisit enemmän irti kumppaneistasi, jos tarkastelisit heitä sijoittajina. Kelaa sitä hetkinen.

Kun yritys hakee itselleen enkelisijoittajaa, se etsii harvoin pelkästään rahaa. Sen lisäksi se hakee mentorin kaltaista tyyppiä jolla on osaamista ja kontakteja. Onnistuneen enkelisijoituksen takana onkin usein sitoutuminen korkealla riskillä ja merkittävä määrä työtä. Sama pätee markkinointiviestinnän palveluiden myyntiin: iso riski ja valtavasti duunia.

Lisäksi markkinontiviestinnän osaamisen ostamisen taustalla on myös usein – toivottavasti – iso muutostavoite. Silloin omaan bisnekseen suhtautuminen startuppimaisen avoimella näkökulmalla on paikallaan.

Ammattitaito, schmammattitaito

Ostajan näkövinkkelistä kumppanien osaamisen korkea taso on itsestäänselvyys. Ammattitaito, referenssit, muskelit – tietysti niiden pitää olla hyvällä mallilla. Mutta yhden talon eväät eivät varmuudella kata koko modernin substanssin kirjoa. Sitä paitsi suuri osa konsulttien taidoista vanhentuu yhä ripeämmällä tahdilla.

Siksi verkostot ovat tärkeä, mutta aliarvostettu assetti. On päivänselvää, että yhden kumppanin tallista löytyy vain sitä osaamista, mitä siellä sattuu olemaan. Verkostojen taitava hyödyntäminen lisää onnistumisen mahdollisuuksia eksponentiaalisesti. Oikea osaaminen, oikeaan paikkaan, oikeaan aikaan. Hyvä combo toimistoja tai tekijöitä samassa pöydässä. Siitä syntyy arvoa.

No entäs sitten se ostaja-asiakkaan rooli tässä enkelianalogiassa?

Sijoittajan silmin katsottuna on tärkeää, että asiakkaalla on selkeä visio ja voittava tiimi. Sama homma markkinoinnissa. Asiakkaalla pitää olla myös omat pitch ojennuksessa. Mitä myydään, miten, kenelle ja miksi? Erityisesti miksi.

Vielä parempaa jos sijoitettava markkinointipää(oma) sopii joukkoon. Kumppanin on täydennettävä tiimiä juuri niillä vahvuuksilla, joita siitä puuttuu tai joita pitää laventaa. On toimittava lähekkäin, eikä missään ulkoistussuhteessa.

Asiakas maksaa sijoituksesta hintaa, mutta niin maksaa sijoittajan kohdeyrityskin. Hikeä pukkaa varmasti enemmän enkelin ohjauksessa.

Voisiko siis markkinointia ostavalle asiakkaalle olla eniten hyötyä kumppaneistaan, jos heidän panoksensa nähtäisiin sijoituksena? Sellaisena josta maksetaan. Kumppani olisi arvokas osa voittavaa tiimiä, joka pannaan siinä rytäkässä osaamiseltaan uuteen uskoon.

Ja jos keskimääräinen enkelisijoitus tehdään kahdeksaksi vuodeksi, kuinka moneksi markkinointikumppaniin sijoitetaan? Olisi kiinnostavaa tietää statistiikkaa ”tilien” kestoista.

 

 

Ai niin – Miten niin markkinointiviestinnän osaamisen myyminen on muka riski? No, koska osaamisen kartuttaminen on ihan pirun kallista ja toisekseen huonot asiakaskokemukset tappavat hitaasti, mutta varmasti.