henkilökuvakollaasi Riina Jokinen

Riina Jokinen

riina.jokinen@kram.fi
p. 050 469 8780

Autan asiakkaitani tunnistamaan sellaisia markkinoinnin ja viestinnän mahdollisuuksia, jotka vievät eteenpäin sekä bisnestä että sen tekijöitä. Yhteistyömallit markkinoinnin ja myynnin välillä ovat erityisosaamistani.

Markkinointityön valmentajana autan markkinoinnin vastuuhenkilöitä tai kokonaisia tiimejä tekemään parempaa. Pohditaan yhdessä millaisella työskentelymallilla, työnjaolla ja hankerakenteella työtä kannattaisi konvertoida tuloksiksi. Autan ottamaan käyttöön työkaluja, joiden avulla suunnitelmallisuus ja mitattavuus eivät jää vain haaveiksi. Ja luopumaan sälästä.

Autan siis markkinointia ottamaan aseman, jonka se kulloinkin ansaitsee. Ensin on tunnistettava sekä yrityksen maturiteetti että markkinoinnin eväät. Sitten asetettava askelmerkit. Tasonnosto on intohimoistani suurin. Siis se, että sinä markkinointi-ihminen nostaa tasoaan.

Kun suunta on selvillä, autan etsimään ja sitouttamaan osaavat kumppanit mitä ihmeellisimpiin tarpeisiin. Verkostomme on laaja ja monipuolinen ja mätsään aina ihmisen ihmiseen, en y-tunnuksia.

Olen Kramin perustaja ja yksi omistajista. Vastaan meillä toimitusjohtajan saappaissa markkinoinnista ja verkostosta.

  • Näin taltutat markkinoinnin toimenpidekaaoksen

    Näin taltutat markkinoinnin toimenpidekaaoksen

    Oletko kova laatimaan todo-listoja? Tai rakastatko uutta, puhdasta listaa, joka näyttää siltä että kaikki on mahdollista? Minäkin rakastan, mutta vähintään kerran strategiakaudessa olisi terveellistä ruopata koko tehtäväkenttä. Aiheen purkamisen voisi aloittaa pitkällä jaarituksella liiketoiminnan kanssa […]

    Lue lisää >

  • Markkinoinnin maturiteetti

    Paniikki!, Ad hoc, Määritetty, Organisoitu, Hallittu vai Ennakoiva? Maturiteetti kertoo millaista arkea markkinointi-osastollanne eletään juuri nyt ja auttaa asettamaan tavoitteita huomiselle.

    Lue lisää >

  • Markkinointi-ihminen

    Markkinointi-ihminen

    Amerikkalaistutkimuksen mukaan vain kaksi kymmenestä toimitusjohtajasta luottaa markkinoinnin osaamiseen. Siis ihmiseen. Mikä on vialla?

    Lue lisää >

  • Asiantuntijat kirjoittavat, kun on pakko – kaksi vinkkiä

    Kuinka tämä kaikki tapahtuu, ja miten saisin omassa organisaatiossani myös asiantuntijoiden osaamisen asiakkaiden näyttöpäätteille? No kiristämällä ruuvia tietysti. Pakottamalla, ahdistamalla nurkkaan tai syyllistämällä.

    Lue lisää >

  • Tylsä kertakäyttöterä on huono viestinnässä

    Kun johtajalla on jokin muutos läpivietävänään, hänen tulisi kommunikoida siitä terävästi ja säännöllisesti. Mutta samalla terällä höylääminen on vaarallista.

    Lue lisää >

  • Koskettamalla jätät jälkeesi aukon

    Koskettamalla jätät jälkeesi aukon

    Viestimet viheltävät sisääntulevaa roskaa, jonka ei ole edes tarkoitus liikuttaa mitään sisälläni. Saamani viestit jotka eivät kosketa minua millään tavalla, jättävät niiden takana olevat ihmiset piiloon. Mutta heti kun saan jotain minua koskettavaa, herään.

    Lue lisää >

  • Kaiken takana on ihminen

    Kram perustettiin vuonna 2010. Kaiken takana on toimarimme Riinan oivallus siitä, että kaiken markkinointihypen ja -tekemisen taustalla on aina ihminen. Ihminen, joka ei pysty kaikkeen yksin. 

    Lue lisää >

  • Tuoko markkinointi tuloa ilman myyjän työtä?

    Markkinoinnin ja myynnin välille syntyneet muurit ovat taloudellisten nousujen syytä. Tiukkoina aikoina myynti tekee markkinointia ihan luontevasti osana työpöytäänsä. Taloudellisen nousukiidon myötä markkinointi eriytyy, mikä saattaa hämärtää rooleja tai synnyttää sellaisen funktion, joka tekee asioita kulurivipainotuksella.

    Lue lisää >

  • Viestintä on myyntiä ja logistiikkaa

    Viestintä on asiakaspalvelua. Ja hiukan myös logistiikkaa: mitä, kenelle, millaisessa paketissa ja milloin. Olennaista on oppia tunnistamaan oman organisaation sisäiset kohderyhmät.

    Lue lisää >

  • Blogikierrätystä: Sisäisestä viestinnästä

    Tiedonkulku on täysin vanhentunut käsite. Siitä pitäisi pyrkiä eroon. Sen sijaan, organisaatioiden tulisi tarjota tieto liikkumattomana ja motivoida yleisöjään etsimään ja hyödyntämään sitä. Oli kyse sitten omasta henkilökunnasta, asiakkaista tai kumppaneista, he kaikki ovat liiallisen tiedon kuljettamisen uhreja.

    Lue lisää >

  • Jos et paljastu, et voi oppia

    Miksi pitää vain nyökytellä ja olla muka samaa mieltä, vaikka et tiedä mistä kollegasi puhuvat? Onko mielestäsi parempi vaan olla hiljaa ja teeskennellä että tiedän mistä nuo puhuvat? Voiko yksi ihminen hallita kaikki asiat?

    Oletkohan liian yksin?

    Lue lisää >

  • Markkinointi valmiiksi

    Nousukausi huuhtoo rantaan joukon tarjouspyyntöjä, joissa on takana sama tarina. Silloin kun asiakkaita näyttäisi taas olevan tyrkyllä, aletaan hahmottaa että ehkä meidänkin pitäisi. Ostaa jostain markkinointiviestintää.

    Lue lisää >

  • Toivon vaikeita aikoja

    Taas sain kuulla sen saman. ”Ei meidän arvot pidä paikkaansa”. Ystäväni kertoi kuinka oli intoa puhkuen aloittanut joitakin vuosia sitten tehtävässään, onnistunut siinä erinomaisesti, saanut asiakkailta kiitosta. Mutta kukaan ei ollut ollut kiinnostunut tuloksista. Tuolla reseptillä on aina pyöritetty ihan kannattavia firmoja. Ja tullaan aina pyörittämään.

    Lue lisää >

  • Marketing detox

    Mitä teet silloin kuin pitäisi tehdä isoja suunnitelmia tuotteiden lanseerauksesta, mutta on epäselvää miksi asiakkaat ostaisivat niitä? Tai pitäisi rakentaa mainetta ja imagoa, mutta on tahroja jotka kuultavat tiedotteiden läpi? Ehkä pitäisi puhdistaa perusta.

    Lue lisää >

  • Yksinäisyys vähenee palvelemalla

    Moderni työ vaatii erilaista navigaatiota omalla osaamiskartalla. Entä jos sinun tai alaisesi urapolku rakentuisikin verkoston laajuudesta ja oppimisen tasoista, joita voi johtaa itse?

    Lue lisää >

  • P. Strutsi ja muut Key Account Managerit

    P. Strutsi ja muut Key Account Managerit

    Key Account Manaterin titteli on viesti, joka kertoo asiakkaan arvostuksesta ja arvostava asiakastyö on vahvasti viestintälaji. Lue tarina tosielämän kammeista: Herra Kujalla, P. Strutsi ja Mister Bumper Sticker. Saatat saada ajatuksia asiakastyöhön.

    Lue lisää >

  • Markkinoinnin laihat läskit

    Kun kohtaan ihmisiä, huomaan usein todella nopeasti, löytyykö heidän kuorensa alta lihaksisto. Se on sellainen kerta toisensa jälkeen tiedolla ja treenillä hermotettu koneisto, joka tuottaa voimaa. Se tuottaa paljon parempaa tekemistä kuin sellainen kone, jota on ruokittu ainoastaan verkostoitumisella ja ammattikirjallisuudella. Toisessa on pelkkää teoriaa ja toisessa käytäntöä.

    Lue lisää >

  • Tunnetaidottomuus voi nostaa myrskyjä

    Ajattele vaikka sitä, kuinka tärkeää olisi opettaa ihmisille tunteiden annostelua. Että kun tulee vaikeita aikoja ja paikkoja, ei tulisi ryöpsähdeltyä. Tai ei tulisi jaagattua liian kauaa jo ohimenneitä tiloja. Työelämä on huono paikka myrskyille ja jatkuvalle rasvatyynelle ja meillä kaikilla tulisi olla intressi osata lukea sen sääkarttoja. Tunteita.

    Lue lisää >

Jutellaanko?

Juodaan vaikka kahvit ja kerro,
kuinka voimme auttaa sinua.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.