Imurikaupoille UCG21EB top of mindissa

Joudumme tämän tästä markkinoinnin imukeskustelussa Volta-ajattelun valtaan, vaikka pitäisi painella menemään Dysonilla. Eli tuote, tehokkuus- ja ominaisuusajattelu ajavat väkevästi tarinan ohi, vaikka ymmärrys kiteytyksen tärkeydelle olisikin olemassa. Tarinan kirjoittaminen tuntuu ylitse pääsemättömän vaikealle siksi, että se polku on valittava tosissaan.

Yhtään väheksymättä Voltan imureiden toimivuutta tai käyttömukavuutta – saati brändiä, kuinka monta kertaa muistat innostuneesi Voltasta? Ajatelleesi, että tuossa on jotain uutta. Tuo on varmaan hyvä. Tai no,  koska innostut imuroinnista? Eikä nyt mennä ollenkaan sinne robottipäätyyn. Tai oteta kantaa pussin puolesta tai sitä vastaan.

Olen toki sitä mieltä, että markkinoinnin pitää olla vahvasti kiinni myynnin pipessä, sen eri vaiheissa erilaisine houkuttimine ja jakeluvehkeineen. Asiakkalle pitää tarjota kattavasti informaatiota ostettavasta imuratkaisusta juuri silloin kun hän on asiaa pohtimassa – mahdollisimman tehokkaasti.

Mutta mitään kohtaa putkesta ei oikein voi tehdä vaikuttavasti, jos ei ole mitään kiinnostavaa kerrottavaa. Jos ei ole selvää että mitä me oikein kerrotaan meistä, mihin se ihminen meissä ihastuisi. Paitsi että osta imuri, kun sulla on ikkuna auki.

Tätä Volta-flunssaa potevat erityisesti yrityksiltä yrityksille myyvät firmat. Halutaan päästä modernin teknologian avittamana entisestään nopeuttamaan asiakkaan ostopäätöstä. Olemaan siellä missä ikkuna on sepposen selällään. Ilman kunnollista tarinaa.

Onko siellä verhojen takana olevan ostajan mielessä Volta vai Dyson? Tai ehkä Miele Complete C3 TotalCare. Joku Electrolux Ultra Silencer tai uuuu, Bosch Cosyy’y ProFamily GL-40s pölynimuri BGLS4FMLY. Toi on pakosti voittava konsepti. Toi BGLS4FMLY. FMLY, se kertoo ihanasti perhe-elämästä. Tarinan voimalla.

 

***

Kirjoituksen taustalla ei ole kaupallista yhteistyötä, ja sen julkaisemisen jälkeen tuskin tuleekaan. Tuotenimet pöllitty internetistä.