Työystävän blogi

Markkinointi-ihminen

Amerikkalaistutkimuksen mukaan vain kaksi kymmenestä toimitusjohtajasta luottaa markkinoinnin osaamiseen. Siis ihmiseen. Mikä on vialla?

Laitoimme rahat (tonttu)metsään

Tämä ei ole (pelkästään) omanhännännostotarkoituksissa tehty yritysvastuuteksti. Toki olemme aiheesta ylpeitä: heitimme nimittäin asiakkaiden ja kumppaneiden joulumuistamisrahat metsään.

Myynnin slow cooking

Myyminen, siis myyntiputken alusta loppuun kulkeminen, on vähän niin kuin illallisen tarjoamista puolituntemattomalle ihmiselle. Samanaikaisesti on suuria odotuksia ja toiveita omasta kulinaristisista onnistumisesta, toisen ihastumisesta omiin kokkailuihin ja toisaalta taas pohjaanpalamisen riski.

Tekivät minusta myyjän

Se tapahtui eräänä marraskuisena maanantaiaamuna, salakavalasti. Istuin asiantuntijatuolissani ajattelemassa asiantuntija-ajatuksia, kun yks kaks noin vaan noin meidän kerrottiin olevan myyntiorganisaatio. Kaikki myy.

Sinun ja minun tarinat

Kiinnostavatko sinua minun tarinani?
Sinähän tiedät kyllä, että haluan myydä sinulle pakettiauton / urheilutrikoot / suolakurkkua / pastilleja / porakoneen… Minä taas tiedän, että sinä mielelläsi ajattelet olevasi rationaalinen kuluttaja ja vertailet painepesurien keskeiset ominaisuudet ennen ostopäätöstä.

Hallittu purkaus hallinnasta

Yksi niistä sanoista, joka saa minut varuilleen on hallinta – tai sen haiskahduksen verran kapulaisempi muoto hallinnointi. Käytämme sitä jostain syystä mielellämme sellaisissa yhteyksissä, joissa hallinta on joko äärimmäisen vaikeaa – tai sula mahdottomuus.

Mitä tapahtuu mielikuville?

Janne Saarikivi on sitä mieltä, että muun muassa minä, tämän jutun kirjoittaja, markkinoinnin konsultti, edustan valehtelijoiden ja propagandistien ammattikuntaa. Itse uskon markkinoinnin liikkuvan hitaasti mutta varmasti täysin päinvastaiseen suuntaan.

Toinen toimisto – uhka vai mahdollisuus

Toimialallamme melko normaali tilanne menee yleensä näin: Toimisto A: ”Hei tehdäänkö yhteistyötä?” Toimisto B: ”Tehdään vaan! Mä voin avata vähän tätä meidän juttua.” Toimisto A: ”Joo tosi mielenkiintoiselta kuulostaa. Mä esittelen asian meidän xyz-tiimille, niin […]

Jutellaanko?

Juodaan vaikka kahvit ja kerro,
kuinka voimme auttaa sinua.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.