Asiantuntijat kirjoittavat, kun on pakko – kaksi vinkkiä

Tiedätkö sen sellaisen remonttieristetuubin – tai mikä se on se vaahtomainen tökötti? Sellainen kovamuovinen töötti josta ei tule yhtä pihaustakaan mömmöä ilman kolmen kaverin voimia. Mutta kun saat homman alulle, tulee töhnää ilman yhtään painallusta paksuna norona, jollaista et uskoisi niin pienestä reiästä edes tihkuvan.

Se on ihan niinkuin sisältömarkkinointi. Samanlaisena massana markkinointiorganisaatiot työntävät ulos sisältöjään monikanaviin. Kun ovat ensin vuoden verran runtanneet sisältöstrategiaa paikoilleen ja metsästäneet inhouse-metodein tuotantoon resurssit.

Kuinka tämä kaikki tapahtuu, ja miten saisin omassa organisaatiossani myös asiantuntijoiden osaamisen asiakkaiden näyttöpäätteille? Meillekin vellovaa töhnää!

Ihan paras ja testatuin vinkki ikinä

No kiristämällä ruuvia tietysti. Pakottamalla, ahdistamalla nurkkaan tai syyllistämällä. Asettamalla määrän ja kanavan dominoivat viikkotavoitteet exceliin. Tekemällä sen ryhmässä, eli workshopissa.

Sieltä niitä alkaa tulla: liuskatolkulla sisäänpäin kääntyneen ajattelun versoja asiasta mitään ymmärtämättömille kohdepersoonaparoille muotoiltuna. Jos haluat tehdä hommaa suunnitelmallisesti, perään kannattaa heittää johdon teesejä asiakkaiden kohtaamisesta ja teknologian kohtaamisesta ja kulttuurin kohtaamisesta. Listat on hyviä. Näitä kahta lajia vuorovedoin. Älä unohda optimoida kaikilla keskeisillä hakutermeillä.

Ihan pienen hetken asiakas – tai siis persoona – vain joutuu etsimään sitä kohtaa, missä hänelle kerrotaan kuinka hän voi ostaa palveluita. Sillä sitähän hän on hakemassa; nopeinta tietä pitchin äärelle.

Toinen vinkki yhtä yleiseen pulmaan

Miten saadaan oma henkilöstö jakamaan näitä asiantuntijakirjoituksia? No kato, tehdään siitä peli tai pakotetaan. Tehdään sellaiset säännöt että jokaisen ihmisen ikioma verkko-cv on yhtäkkiä firman yhteistä omaisuutta. Sit vaan kaikki jakaa sen saman linkin ja työkaverit käy siitä hirveesti tykkäämässä. Tulee engagementtia. Palkitaan aktiivisimmat tykkääjät. Tällä korvataan perjantaipulloarvonta.

Töhnän keskellä sieluni huutaa: mihin tästä kaikesta katosi ydin? Se, jonka toteuttaminen on joko ammattilaisen työtä tai asiantuntijoille koulutettavia taitoja, oppimista, kuuntelemista, harkintaa. Se, jonka kohdatessani aina vapaaehtoisesti painan jakonappia. Mihin katosit, oi tiedon välittäminen.

Sillä niitä jotka oikeasti saavat jotain aikaan asiantuntijasisällöillään, ovat ne jotka hallitsevat tiedonvälityksen jalon taidon. Eikä ole mielestäni sattumaa, että tuohon kommunikaation ydintaitoon on tupsahtanut mukaan sana välittäminen.