Vierasblogi: Digieksyneestä digivoittajaksi

Suomalaiset pk-yritykset ovat pääasiassa surkeita hyödyntämään digitaalisuutta, kertoo Googlen, Vainu.io Softwaren ja Suomen Yrittäjien tekemä tuore selvitys. Selvityksen mukaan suurin osa pienistä ja keskikokoisista yrityksistä voidaan luokitella joko digipudonneiksi tai digieksyneiksi.

Maria Sillanpää, Founder & CEO, Digios

Digipudonneiksi selvityksessä luokitellaan yritykset, joilla ei ole mitään toimintaa verkossa (35% pk-yrityksistä). Responsiiviset verkkosivut puuttuu 56%:lta pk-yrityksistä. Yrityksistä 79 % ei hanki asiakkaita verkkomainonnalla, vaikka niillä olisi jonkinlaiset verkkosivut. Karua kieltä, vai mitä?

”Digivoittajien” joukkoon kyseisen selvityksen mukaan kuuluu vain noin 12 % yrityksistä. Nämä yritykset pitävät digitaalista toimintaa oleellisena osana liiketoimintaansa ja tarjoavat jatkuvasti tietoa ja palveluja verkossa. Miten saataisiin entistä useampi suomalainen pk-yritys käännettyä digivoittajaksi? Pohdimme asiaa yrittäjäkollegani Laura Pääkkösen kanssa.

Menestyvien pk-yritysten voimavaroja tulevaisuudessa ovat digitaalinen kehitys, verkostot ja henkilöbrändi

Modernien digipalveluiden ohella sosiaalinen media ja verkostot ovat avainasemassa pk-yritysten menestystä ajatellen. Ilman jatkuvaa läsnäoloa ja oman osaamisen jakamista niissä kanavissa, joissa asiakkaat jo ovat, on yrityksillä vaara jäädä kilpailijoiden jalkoihin. Sosiaalinen media onkin muodostunut yhä useammalle pk-yritykselle kaikista tärkeimmäksi markkinointi- ja myyntikanavaksi.

Työstän parhaillani tutkimusta yrittäjän henkilöbrändin rakentumisesta sosiaalisessa mediassa ja henkilöbrändin vaikutuksista yrityksen menestykseen. Olen havainnut, että vahvan henkilöbrändin omaavia yrittäjiä yhdistää verkostojen hyödyntäminen sekä sisääntulevien asiakasyhteydenottojen kasvu. Haastattelemilleni yrittäjille aktiivisuus somekanavissa sekä suunnitelmallinen brändin rakentaminen on tosiaan tuottanut tulosta, sillä he kertoivat kasvusta yhteydenottojen määrässä sekä yrityksensä liikevaihdossa. Tärkeitä kanavia tällaisten asiantuntijayrittäjien myynnissä ja markkinoinnissa ovat muun muassa ammatilliset blogit, LinkedIn, Facebook, Twitter ja YouTube. Toisaalta myös visuaalisten alojen yrittäjät voivat hyötyä paljonkin esimerkiksi Instagramin ja Pinterestin suunnitelmallisesta käytöstä yritysviestinnässä.

Viime kuukausina myös ammatillisten Facebook-ryhmien määrä on lisääntynyt räjähdysmäisesti. Monet yrittäjät ja asiantuntijat löytävät sekä asiakkaita että ammatillista sparrausta näistä keskusteluryhmistä. Markkinointialan yrittäjänä itselleni tärkeitä Facebook-ryhmiä ovat muun muassa Yrittäjät, Naisyrittäjät, Markkinointikollektiivi sekä Digitalist Network Developers. Saatan usein kysyä apua esimerkiksi johonkin ohjelmaan liittyvään tekniseen haasteeseen sopivasta Facebook-ryhmästä. Joskus olen pyytänyt myös ryhmäläisten mielipidettä johonkin viestinnälliseen asiaan. Usein hyvä vastaus ongelmaani tulee muutamassa minuutissa. Kyseiset ryhmät ovat olleet myös tärkeitä liikenteen lähteitä, kun tarkastelen ammatillisen blogini lukijakuntaa. Viime aikoina näistä kanavista on alkanut tulla myös mukavasti asiakasyhteydenottoja sekä yhteistyöehdotuksia.

 Hyödynnä verkostojen voima

Tänä päivänä yrittäjän on hankalaa, ellei jopa mahdotonta kasvattaa liiketoimintaansa yksin. Tarvitsemme erilaisia verkostoja, toisia yrittäjiä ja ammattilaisia, joiden kanssa voimme kehittää toimintaamme, tehdä yhteistyötä ja suositella toisiamme eteenpäin omassa verkostossamme.

Luotan itse myös verkostojen ja yhteistyön voimaan siinä määrin, että suunnittelen kahden yrittäjäkollegani, Laura Pääkkösen ja Johanna Kinnarin, kanssa yrittäjille sekä pk-yritysten johdolle suunnattuja some-workshoppeja lokakuulle. Missionamme on nostaa suomalaisten pk-yritysten digimarkkinointi- ja myyntiosaaminen uudelle tasolle.

Tervetuloa siis mukaan Somemarkkinoinnin tehopäivään Hotel Haveniin Helsinkiin lokakuussa. Koodilla ”Kram” tarjoamme -15% alennuksen tilaisuuden ovh-hinnasta 299€. Lisätietoja digios.fi

 

Maria Sillanpää
Toimitusjohtaja
Digimarkkinointitoimisto Digios

 

Kuvat: Valokuvaaja Johanna Kinnari

Artikkelin pääkuvassa Maria Sillanpää (vas.), Johanna Kinnari, Laura Pääkkönen (oik.)