Marketing detox

Kun joutuu pusertamaan paperille – tai saati sitten videolle – omasta tekemisestään olennaisen, siinä oppii paikkansa.

Omassa työssäni on kyse yksinkertaistamisesta. Enkä nyt puhu sisällöistä vaan ihmisten työstä. Markkinoinnista ja viestinnästä on tullut niin monikerroksista kaikkine mahdollisuuksineen, että  se sokeuttaa. Perusasiat jäävät huonolle hoidolle. Siksi ne on hyvä välillä laittaa järjestykseen puhdistautumalla kaikesta turhasta. Sitä me teemme asiakkaidemme kanssa. Siivoamme ja detoksoimme.

Mitä teet silloin kuin pitäisi tehdä isoja suunnitelmia tuotteiden lanseerauksesta, mutta on epäselvää miksi asiakkaat ostaisivat niitä? Tai pitäisi rakentaa mainetta ja imagoa, mutta on tahroja jotka kuultavat tiedotteiden läpi. Teetkö vain työtä käskettyä vai alatko korjaamaan konetta? Voitko jättää tekemättä luvatu toimenpiteet jos perustukset ei kestä niiden painoa? Ennustan hyviä näkymiä sille, joka tarttuu toimeen ja alkaa siivota pohjia kuntoon myös oman tonttinsa rajojen ulkopuolella.

Onneksi, pian valmistuvan selvityksemme mukaan, markkinoinnin ja viestinnän tekijät ovat sisukkaita sinttejä. He eivät tyypillisesti hae paikkaa parrasvaloista vaan sosiaalisista verkostoista. Vaikka heidän työnsä on monesti yksinäistä puurtamista, siinä palkitsee erityisesti yksilöiden käännyttäminen.

Jahka saamme tulokset nippuun, kerromme niistä lisää. Ja ryhdymme halukkaiden lapparityyppien kanssa puhdistamaan työpöytiä ja laittamaan perusasioita kuntoon. Hörpätään vihermehut kitusiin ja annetaan kyytiä kaikenlaiselle toimenpidekuonalle.

Ensimmäinen harjoitus tulee tässä: kirjoita paperille mistä sinun työssäsi on kysymys. Miksi teet sitä?