Kramin arvot: Seura

Joitakin vuosia sitten työskentelin viestintäpäällikkönä eräässä yrityksessä, jonne tulin suoraan edellisestä työpaikastani viestintätoimistosta. Näkemykseni ja ymmärrykseni alan trendeistä ja kehityssuunnista olivat siis kohtuullisen hyvällä tolalla (toimistoissa kun on oltava kehityksen aallonharjalla).

Muistan sen musertavan yksinäisyyden tunteen joka välillä iski. Vastuullani olivat kaikki viestintään ja markkinointiin liittyvät asiat käyntikorttien tilauksesta viestintästrategian rakentamiseen – ja kaikki siltä väliltä. Ei tekemisen ja asioiden kirjo yksinäisyyttä aiheuttanut vaan se, että minulla ei ollutkaan enää sellaista kollegaa, jolta kysyä neuvoa ja sparrailla arjen pienissä pulmissa. Tehdäkö video vai videosarja, kannattaisiko tätä tilaisuutta nostaa bannerimainonnalla? Mikä viestin kärki valita sidosryhmien tavoittamiseen? Mistä löytää sopiva digikumppani?

Vaikka yrityksessä olikin mahtavia oman alansa ammattilaisia, olin vailla substanssitukea, työystävää.

Nyt olen onnekas: olen osana mahtavaa Kramin tiimiä rakentamassa työystävyyttä. Sillä en suinkaan ole ainoa, joka on kokenut yksinäisyyttä.

Nykyaikainen viestintä ja markkinointi vaativat todella laajaa osaamisen kirjoa – kukaan ei voi yksin hallita kokonaisuutta. Ajattelemme, että jos jokin asia on vaikea, sitä ei pidä tehdä yksin. Meille seura on ystävyyttä, sitä, että ollaan yhdessä vahvempia, jaetaan ja pallotellaan. Se tarkoittaa käytännössä osaamisen jakamista ja mentorointia, työpöydän järjestämistä ja kasassa pitämistä, suunnitelmallisuuden edistämistä.

Emme usko tekemisen ulkoistamiseen vaan yhdessä tekemiseen.

Emme siis tee töitä asiakkaalle, vaan asiakkaan kanssa. Tai kollegalle, vaan kollegan kanssa.

Jos apu on koodattu Kramin ytimeen, niin on seurakin.