Blogikierrätystä: Hei, sä oot loistava, mä haluan myydä sua!

Kramia ei olisi ilman mahtavaa verkostoa – teitä tekijöitä ja rautaisia ammattilaisia, joita on ilo tarjota asiakkaillemme. Kun toiminta laajenee, tarve yhä isommalle verkostolle kasvaa. Etsimme siis tekijöitä! Hyviä tyyppejä, asiakaspalvelutaitoisia ammattilaisia, sisällöntuottajia, graafikoita, visualisteja, videokuvaajia, somevelhoja, 3d-nörttejä…

Kaiken takana on ihminen

Kram perustettiin vuonna 2010. Kaiken takana on toimarimme Riinan oivallus siitä, että kaiken markkinointihypen ja -tekemisen taustalla on aina ihminen. Ihminen, joka ei pysty kaikkeen yksin. 

Asiakkaan suusta: ”Kram ei ole tavallinen markkinointitoimisto”

LeasePlan on Kramin asiakkaista pitkäikäisin. Olemme vuosien aikana kasvattaneet ja vahvistaneet markkinoinnin roolia ja samalla rakentaneet yritykseen markkinoinnin prosesseja muun muassa sisällöntuotantoon ja markkinoinnin automaatioon.

Astetta vahvempi minä ja markkinatuntemus

Kramin missio on työyksinäisyyden poistaminen. Sen eteen me paiskimme töitä keinoja kaihtamatta -asenteella. Lokakuun alussa kutsuimme kylään joukon rakennusalalla työskenteleviä viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisia.

Tuoko markkinointi tuloa ilman myyjän työtä?

Markkinoinnin ja myynnin välille syntyneet muurit ovat taloudellisten nousujen syytä. Tiukkoina aikoina myynti tekee markkinointia ihan luontevasti osana työpöytäänsä. Taloudellisen nousukiidon myötä markkinointi eriytyy, mikä saattaa hämärtää rooleja tai synnyttää sellaisen funktion, joka tekee asioita kulurivipainotuksella.

Kramin arvot: Gloria

Gloria voi kuulostaa fancylta, mutta siksi se on juuri sopiva sana. Sen alle nivoutuvat rohkeus, ammattiylpeys, integriteetti, työn merkityksellisyys ja palaute.

Kramin arvot: Seura

Jos se on vaikeaa, sitä ei pidä tehdä yksin! Seura on Kramille ystävyyttä, sitä, että ollaan yhdessä vahvempia, jaetaan ja pallotellaan.

Kramin arvot: Apu

Apu on välittämistä, auttamista, asiakkaan ja kollegan stressin pienentämistä. Apu on koodattuna Kramin ytimeen ja se on läsnä jokapäiväisessä työssämme.

“Et sunkka sä sitä vaa yksi tee…”

Me yritämme tehdä asioita liian usein yksin. Pelkäämme tarttua luuriin ja ottaa yhteyttä arvostamaamme tekijään, kysyä neuvoa, ehdottaa tapaamista. Meidän pitäisi uskaltaa keskustella myös niistä hankalista asioista ääneen ja kysyä niitä niin sanottuja tyhmiä kysymyksiä. Ellemme uskalla, ajaudumme vääjäämättä ohittamaan arvokkaat oppimisen paikat ja mahdollisuudet.  

Arvomme ovat Apu, Seura ja Gloria, mutta niitä ei tarvitse muistaa

Kramilla on nyt arvot. Ja arvomatriisi. Kuulostaa konsulttimaiselta, mutta homma itse asiassa toimii. Arvot loksahtivat paikoilleen kuin itsestään, sillä ne toteutuvat arjessamme ja työssämme jo nyt.

Viestintä on myyntiä ja logistiikkaa

Viestintä on asiakaspalvelua. Ja hiukan myös logistiikkaa: mitä, kenelle, millaisessa paketissa ja milloin. Olennaista on oppia tunnistamaan oman organisaation sisäiset kohderyhmät.

Blogikierrätystä: Sisäisestä viestinnästä

Tiedonkulku on täysin vanhentunut käsite. Siitä pitäisi pyrkiä eroon. Sen sijaan, organisaatioiden tulisi tarjota tieto liikkumattomana ja motivoida yleisöjään etsimään ja hyödyntämään sitä. Oli kyse sitten omasta henkilökunnasta, asiakkaista tai kumppaneista, he kaikki ovat liiallisen tiedon kuljettamisen uhreja.

Jos et paljastu, et voi oppia

Miksi pitää vain nyökytellä ja olla muka samaa mieltä, vaikka et tiedä mistä kollegasi puhuvat? Onko mielestäsi parempi vaan olla hiljaa ja teeskennellä että tiedän mistä nuo puhuvat? Voiko yksi ihminen hallita kaikki asiat?

Oletkohan liian yksin?

Vierasblogi: Digieksyneestä digivoittajaksi

Maria Sillanpää, Laura Pääkkönen ja Johanna Kinnari haluavat nostaa suomalaisten pk-yritysten digimarkkinointi- ja myyntiosaaminen uudelle tasolle. Tule mukaan Somemarkkinoinnin tehopäivään Hotel Haveniin Helsinkiin lokakuussa. Koodilla ”Kram” saat -15% alennuksen tilaisuuden pääsylipusta (299€).

Viestijä on yksinäinen muutoksen ääni

Kramin selvitys viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisten tunteista on ilmestynyt! Viestijät ovat aikaansaavia muutoksen airuita – mutta jäävät kovin usein yksin työnsä sisällön kanssa. Käy lataamassa raportti.

Markkinointi valmiiksi

Nousukausi huuhtoo rantaan joukon tarjouspyyntöjä, joissa on takana sama tarina. Silloin kun asiakkaita näyttäisi taas olevan tyrkyllä, aletaan hahmottaa että ehkä meidänkin pitäisi. Ostaa jostain markkinointiviestintää.

Toivon vaikeita aikoja

Taas sain kuulla sen saman. ”Ei meidän arvot pidä paikkaansa”. Ystäväni kertoi kuinka oli intoa puhkuen aloittanut joitakin vuosia sitten tehtävässään, onnistunut siinä erinomaisesti, saanut asiakkailta kiitosta. Mutta kukaan ei ollut ollut kiinnostunut tuloksista. Tuolla reseptillä on aina pyöritetty ihan kannattavia firmoja. Ja tullaan aina pyörittämään.

Marketing detox

Mitä teet silloin kuin pitäisi tehdä isoja suunnitelmia tuotteiden lanseerauksesta, mutta on epäselvää miksi asiakkaat ostaisivat niitä? Tai pitäisi rakentaa mainetta ja imagoa, mutta on tahroja jotka kuultavat tiedotteiden läpi? Ehkä pitäisi puhdistaa perusta.

Outi Vainionkulma-Immonen

Viestijä, kerro meille tunteesi!

Arvon markkinoinnin tai viestinnän ammattilainen! Varastamme aikaasi alle kymmenen minuutin verran ja pyydämme sinua vastaamaan kyselyyn tunteista työssäsi. Vastineeksi saat loppuraportin ja pitkän lounaan, jos onni suosii sinua arvonnassa.

Yksinäisyys vähenee palvelemalla

Moderni työ vaatii erilaista navigaatiota omalla osaamiskartalla. Entä jos sinun tai alaisesi urapolku rakentuisikin verkoston laajuudesta ja oppimisen tasoista, joita voi johtaa itse?

Tonttutanssi, only for you my friend!

Iloisen joulun ja mahtavan tulevan vuoden kunniaksi, pienet tontturokit, silvuplee!
Muista syödä, juoda ja levätä!

Suhdetoimisto Kram - Blogi - Asiakastyö

P. Strutsi ja muut Key Account Managerit

Key Account Manaterin titteli on viesti, joka kertoo asiakkaan arvostuksesta ja arvostava asiakastyö on vahvasti viestintälaji. Lue tarina tosielämän kammeista: Herra Kujalla, P. Strutsi ja Mister Bumper Sticker. Saatat saada ajatuksia asiakastyöhön.

Suhdetoimisto Kram

Markkinoinnin laihat läskit

Kun kohtaan ihmisiä, huomaan usein todella nopeasti, löytyykö heidän kuorensa alta lihaksisto. Se on sellainen kerta toisensa jälkeen tiedolla ja treenillä hermotettu koneisto, joka tuottaa voimaa. Se tuottaa paljon parempaa tekemistä kuin sellainen kone, jota on ruokittu ainoastaan verkostoitumisella ja ammattikirjallisuudella. Toisessa on pelkkää teoriaa ja toisessa käytäntöä.

Tunnetaidottomuus voi nostaa myrskyjä

Ajattele vaikka sitä, kuinka tärkeää olisi opettaa ihmisille tunteiden annostelua. Että kun tulee vaikeita aikoja ja paikkoja, ei tulisi ryöpsähdeltyä. Tai ei tulisi jaagattua liian kauaa jo ohimenneitä tiloja. Työelämä on huono paikka myrskyille ja jatkuvalle rasvatyynelle ja meillä kaikilla tulisi olla intressi osata lukea sen sääkarttoja. Tunteita.

En usko että asiakkaasi kiinnostaa sinua

Tänä syksynä aion tehdä työni paremmin. Revin asiakkuudet auki, hyvitän tai teen alusta puolihuonot duunit ja teen paremmin sen millä päästään yhteisiin tavoitteisiin. Tuu mukaan!

Markkinointikonsultti voisi olla enkeli

Kun yritys hakee itselleen enkelisijoittajaa, se etsii harvoin pelkästään rahaa. Sen lisäksi se hakee mentorin kaltaista tyyppiä jolla on osaamista ja kontakteja. Onnistuneen enkelisijoituksen takana onkin usein sitoutuminen korkealla riskillä ja merkittävä määrä työtä. Sama pätee markkinointiviestinnän palveluiden myyntiin: iso riski ja valtavasti työtä. Voisiko siis markkinointia ostavalle asiakkaalle olla eniten hyötyä kumppaneistaan, jos heidän panoksensa nähtäisiin sijoituksena? Sellaisena josta maksetaan.

Asiakkaan potentiaali on johtamiskysymys

Oletko koskaan ajatellut, että kasvattaisit oman erinomaisuutesi hieromisen sijaan asiakkaasi kykyä ostaa isoja juttuja? Siis asiakkaan potentiaalia. Tekisit polvet verillä työtä, joka palkitaan vasta huomenna.

Millaiseen ajatteluun asiakas voisi tarttua, saada siitä ravintoa ja kasvaa sinulle erityisen kiinnostavaksi? Antaisit jotain itsestäsi uudelle yleisölle, etkä heittelisikään koukkuja vain niille, jotka ovat jo puutuneet isouteensa.

Hei, sä oot loistava, mä haluan myydä sua!

Mä osaan myydä ja sä osaat tehdä. Mitä jos yhdistetään meidän osaaminen ja tehdään tätä yhdessä?

Suhdetoimisto Kramissa me olemme sitä mieltä, että myynti on asiakkaan aitoa auttamista parhailla tekijöillä. Se ei ole tyrkyttämistä, tuputtamista tai turhaa pommitusta, vaan aidosti niitä tekoja joista on asiakkaalle hyötyä.

Taistele, markkinoija!

Taistele! Mutta sissin lailla

Miten onnellisia myyjät olisivatkaan, jos heidän virtuaaliselle tai fyysiselle työpöydälleen ilmestyisi tietoa kiinnostavista tyypeistä, ideoita keskustelun avaamiseen, läpivientiin sekä jälkihoitoon. Miten paljon helpompaa olisikaan perustella ratkaisuja, kun olisi käytössä läjä tuoreita esimerkkejä onnistumisista.

Pelkuri ei osta

Ajattelen erittäin lämpimästi niistä asiakkaista, jotka ovat saaneet ostamisesta näpeilleen. Itse asiassa en tunne juuri ketään joka ei olisi. Ja ymmärrän tilanteet, jossa taustalla on kokemus ns. haistapaskakonsultoinnista. Siinä on varmaan ollut myös oma tarpeen määritys ihan timanttia.

Markkinointi on ihmiset

Mitä jos markkinoinnista tehtäisiinkin yt-sopimus? Muodostettais tilannekuva ja hankittais oikea osaaminen. Pidettäis yllä markkinointikykyä. Tehtäis tilinpäätös ja istuttais saman pöydän ääreen sitä analysoimaan. Sanottais että se on tärkeää. Että se kuuluu kaikille. Rakastettais sitä. Tehtäis siitä helppoa.

Kasvata minua viestijänä

Välillä minulla on vaikeuksia ymmärtää, mitä meidän pitäisi viestinnällä saada aikaan ja miksi. Pystyisitkö kääntämään puhettasi enemmän faktoiksi ja euroiksi? En usko, että viestinnän vaikuttavuuden mittaaminen on niin vaikeaa kuin sanot. Olisiko kyse vain siitä, että tavoitteita ei ole määritelty riittävän konkreettiseksi?

Miten kyllästyttää asiakkaat kuoliaaksi referenssitarinoilla

Empiirisen työpöytätutkimukseni mukaan, yleisin tapa olisi kirjoittaa teksti, joka alkaa näin:
”Sementti & Sepeli Oy on toiminut maa-ainessektorilla vuodesta 1942. Yritys toimii 12 paikkakunnalla ja sen palveluksessa on liki 280 työntekijää. Me Kramissa olemme toimineet asiakasviestinnän tekijöinä yhteensä jo monta vuosikymmentä ja lähdimme innokkaasti tekemään yhteistyötä asiakkaamme kanssa”

Bring your own culture

Ehkä jonain päivänä maailman paras työpaikka ei sijaitsekaan fyysisesti yhdessä yrityksessä, vaan yrityspilvessä.

Tarvitaanko tiedottajaa?

Eikö dialogisti, tietomuotoilija tai vaikkapa viestinnän valmentaja olisi paremmin a) tarpeen, b) paikallaan kuvaamaan nykyaikaisen tietotyön vaatimuksia? Ajattele, information designer. Siinä on muuten yks tän päivän tärkeimmistä ammateista.